mandag 23 september 2002, 21:32, skrev Trond Trosterud:
Nei, nei. 5000 private maskiner som aldri betaler eit øre i lisenspengar, ut over det dei betalte då dei kjøpte maskina.
Måndag 23 september 2002 22:48 skreiv Knut Yrvin:
Og hvor har du dette fra?
Før var det slik at de absolutt fleste betaler lisenspenger til Microsoft en eneste gang. Betaling skjer ved kjøp av ny datamaskin. Det er ikke så mange som kjøpte Office-lisenser da man piratkopierer. I følge BSA (Business Software Aliance) er rundt 35% av programvaren piratkopiert.
Som et svar på dette har Microsoft lagt om hele sitt lisensprogram for privatpersoner og bedriftskunder. Lisensprogrammet ble introdusert 25 oktober 2001 ved lansering av Windows XP.
Det nye er nøkkelregistrering og produktovervåkning med innebygde brukersperrer. Man må registrere "sitt" eksemplar av Windows over Internett eller via telefon for å kunne bruke systemet. Det er bygd inn foreldelsesmekanismer i Windows XP. Legger man til en sentral datamaskindel som mer minne eller ny harddisk telles Windows ned. Etter 8 nedtellinger slutter Windows å virke normalt. Man kan _ikke_ overføre sitt eksemplar på sin datamaskin til nye eiere. Produktovervåkningen og brukersperrene er også bygd inn i Office XP.
Hva betyr dette for vanlige brukere.
1. Din bruk av Windows XP overvåkes. 2. Du kan ikke låne bort ditt eksemplar av Windows, enten det er Office eller operativsystemet. Installerer en venn ditt eksemplar slutter din datamaskin å virke. 3. Dataprogrammet foreldes. 4. Microsoft kan deaktivisere ditt system om de har mistanke om ikke legitim installasjon. 5. Sensitive persondata lagres på uforsvarlig vis.
Lagringen av persondata på Microsoft-måten er ulovlig fastslår Den føderale handelskommisjonen i USA. amerikansk lov. Microsoft har inngått forlik med kommisjonen. Systemet er avviklet i sin nåværende form, og man tillater full offentlig gjennomgang av eksisterende og framtidige systemer.
Kort sagt. Vanlig brukere må betale minst 4000 kroner pr. datamaskin ved bruk av Office. Det gis skolerabatter. Selv med disse rabattene koster snart fire kontorprogram halvparten av hva det koster å kjøpe ny datamaskin. Selv med skolerabatter koster det skolene opp til 45% av læremiddelbudsjettet å kjøpe programvare fra Microsoft.
Kilder: http://developer.skolelinux.no/info/rapporter/forprosjekt/node7.html#SECTION... http://theregister.co.uk/content/archive/26590.html http://www.ftc.gov/opa/2002/08/microsoft.htm
- Knut