lørdag 31 juli 2004, 16:05, skrev Karl Ove Hufthammer:
Korfor er koffice førsteprioritert? Er det ikkje OpenOffice.org som blir brukt i Skulelinux no då?
Godt spørsmål.
KOffice er mye enklere å bruke forteller lærere som bruker IKT i opplæringen på lavere skoletrinn. OpenOffice har bare alt for mange knapper og måter å gå seg vekk. Dette hindrer læring ved at fokuset fjernes fra skrivingen. Elevene går seg vill i, eller bruker alt for mye tid på å mestre knapper og menyer. Når elevene kommer i mellomtrinnet (5.-7. klasse) så begynner elevene med OpenOffice. Tilbakemeldingene om dette bygger på erfaringer fra grunnskoler i Nittedal og i prosjektet Nynorsk inn i IKT-opplæringa[1]. Når det er sagt er en del lærere begeistret over LyX da verktøyet fokuserer på innholdsorientert skriving framfor fokus på utseende.
[1] http://www.hole.gs.rl.no/nio/NIO.htm
Oversetting av KOffice er en mindre omfattende jobb sammenliknet med OpenOffice. Sommeren 2003 laget vi en rapport[2] om hvordan man jobber med oversettingen av OpenOffice til nynorsk og bokmål . Den viser hvor mye tid vi regner at dette tar for hver hoved-, og delutgivelse. Vi slår fast at det er et omfattende arbeidsvolum knyttet til oversetting av OpenOffice, og derfor er det vanskelig å gjøre dette på dugnad i et så lite land som Norge.
[2] http://developer.skolelinux.no/rapporter/ooo_ks_finans.pdf
mvh Knut Yrvin