[Kyrre Ness Sjobak]
Er "autentifisere" Godt Norsk (tm) for "authenticate"? Høres litt merkelig ut...
Personlig bruker jeg 'autentisere' der. Det er prosessen med å forsikre seg om at vedkommende i andre enden av en forbindelse er den han hevder å være. I samme åndedrag omtales gjerne autorisere, som er prosessen med å bestemme at den autentiserte personen får lov til å gjøre den aktuelle handlingen det diskuterese.