On Tue, 29 May 2018, Petter Reinholdtsen wrote:
[Karl Ove Hufthammer]
Eg får framleis ikkje sjekka inn (eller ut) noko frå svn.skolelinux.no. Og det ser ikkje til at vevgrensesnittet på http://svn.skolelinux.org/websvn/ er tilgjengeleg, heller.
Nokon som veit noko meir om dette? Er SVN-depotet berre nede eller faktisk lagt ned?
Jeg tok en titt, og det ser ut til at den virtuelle maskinen user.skolelinux.no, som svn.skolelinux.org peker til, ikke kjører. Hvorfor den ikke kjører er jeg mer usikker på, men jeg mistenker den ble avglemt i forbindelse med vedlikehold for lenge siden. Jeg kan få slått den på igjen. Filene ligger uansett tilgjengelig på filtjeneren til Skolelinux, så de er ikke tapt. Aner/husker ikke hvordan websidene oppdateres, så det må jeg forsøke å finne tid til å se på hvis oppdatering ikke fungerer.
Som dere kanskje husker diskuterte vi vedlikehold av fellesordlisten og svn.skolelinux.no i 2016, se f.eks. <URL:
https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/2016-September/008489.html >,
og jeg anbefaler fortsatt at dere oversetterne går sammen om å lage og gjennomføre en plan for å flytte listen vekk fra skolelinux-maskiner.
Personlig tror jeg det er lurt å samarbeide om _en_ felles liste, i stedet for å ha en hos skolelinux, en hos Creative Commons, en hos Wipiedia og en hos <URL: http://i18n.no/ >. Har dog ikke kapasitet til å bidra der selv, så det blir opp til dere andre hvordan dere vil gjøre det.
Mens vi er inne på slike rasjonaliseringer/oppryddinger vil jeg også foreslå at man flytter alle Mailman-epostlistene (det er vel 4 til sammen, eller kanskje enda flere?) bort fra Mailman-installasjonen på ping.uio.no og til en annen Mailman-installasjon som blir vedlikeholdt. PING er ikke bare inaktiv, men epost til foreningen blir ikke besvart (det kommer noen bouncer fra personlige adresser det videresendes til, slik at hverken de personlige adressene som står som førstemottakere av epost til PING eller andre personlige adresser som disse er satt opp til å videresende til, lenger fungerer). Det er vel bare et tidsspørsmål før noe knekker på den installasjonen, og da er det ingen å henvende seg til. (Listadmin har allerede sluttet å virke mot denne Mailman-installasjonen, med ERROR: 500, men webgrensesnittet er fremdeles operativt.)
Thomas Gramstad thomas@gramstad.no