On Monday 25 April 2005 20:07, Karl Ove Hufthammer wrote:
Måndag 25. april 2005 18:36 skreiv Axel Bojer:
| Men det eg *meinte* å seia, var at alle kakediagram burde utryddast!
Bare ikke de *ekte* kakene :-D (Som ikke behøver å havne i diagrammer).
Men hva gjør du etter folkemordet på kakediagrammene da? Lager søylediagrammer? Eller skal vi kaste ut alle statistikerne med det samme?
Kommentaren min var faktisk alvorlig meint. Det har blitt gjort eindel forsking på kakediagram (både empirisk og teoretisk, av statistikarar og psykologar), og konklusjonen er eintydig: Kakediagram bør *aldri* brukast. For kvar bruk av kakediagram, finst det eit anna diagram som kan presentera same informasjonen (mykje) betre og klarare.
Bruken av kakediagram er genialt når man skal vise hvor mye av pizzaen/kaken man får eller har spist; selv om dette kanskje ikke er så veldig nyttig? Er ikke noe morsomt å fremstille en pizzabit i søylediagram, eller en kakebit i stolpediagram.