Den Onsdag 21 januar 2009, 18.30.32 skrev Erik Haugan:
Tysdag 20 januar 2009 22:07:49 skreiv Axel Bojer:
Eg er litt overraska over at ingen har sjekka fellesordlista. Der står det «skrivemetode».
«Skrivemetode» høres bra ut - og for CJK er det hakket bedre enn taste/inntastingsmetode. På wiki-eksempelet med den berømte haiku-en ser vi at det først er tastet inn med stavelsesskriften Hiragana, deretter velger brukeren de kanjiene som passer ut fra systemets forslag inntil siste linje viser hele diktet med bare kanji. Skrivemetoden er altså en del mer enn bare inntasting.
Furuike ya kawazu tobikomu mizu no oto
Den gamle dammen frosken hopper lyden av vann
Takk for lenka, Axel, det var interessant - og førte videre til skrivemetoder for Koreansk.
Bjørn