Så vidt jeg ser det er både en driftsanvarlig og en systemeier, eller hva vi velger å kalle de to ansvarlige på overordnet og praktisk nivå, begge ansvarlige, men på hver sin måte, en for det praktiske, den daglige drifte, en annen for det generelle. Skal vi fortsette trenden med systemkritikk kan vi kalle den siste for «markedsmakta» og «pengene (som) styrer» -- ev. eier og ansatt, om man vil være nøytral, men ok, la oss heller hoppe over det.
Poenget er vel at ordet «Systemansvarlig» kan stå for to forskjellige typer ansvar, et praktisk, daglig et og et mer overordnet, eieransvar. Men hvem er det som får skylda om systemet krasjer eller maskina ikke virker av andre grunner? Hvem får skylda når maskinvaren er utrangert? Hvem blir bedt om penger og hvem blir bedt om å fikse?
Kanskje vi kan innføre driftsansvarlig og systemeier hvis vi ønsker å opprettholde dette skillet? Ellers synes jeg «Systemansvarlig» er et fint fellesord i tilfeller der dette skillet er uvesentlig (f.eks. der dette er en og samme instans, kanskje i tilfeller der det er en personlig datamaskin og ikke en bedriftsmaskin).
Vennlig hilsen Axel Bojer