satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no