Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Thor Erik http://thorerik.net
Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
Thor Erik Lie wrote:
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
Jo, profilbilde fungerer fint for forum. Om det er i et spill eller liknende, passer det ikke like bra (tenk Xbox360 avatars eller Miis på Wii).
Vh. Sigmund Hansen
Thor Erik Lie thorerik.lie@gmail.com skreiv Tue, 09 Feb 2010 15:14:35 +0100
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig?
Dersom du skriv "profilbilde" i eitt ord ;-)
I mitt tilfelle er det snakk om en web applikasjon, så det er ikke snakk om spill sammenheng. men i Xbox360/wow/wii ol. kan man vel heller bruke karaktér? Thor Erik http://thorerik.net
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
Jo, profilbilde fungerer fint for forum. Om det er i et spill eller liknende, passer det ikke like bra (tenk Xbox360 avatars eller Miis på Wii).
Vh. Sigmund Hansen
*Thor Erik Lie:
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
Jo, profilbilde fungerer fint for forum. Om det er i et spill eller liknende, passer det ikke like bra (tenk Xbox360 avatars eller Miis på Wii).
I mitt tilfelle er det snakk om en web applikasjon, så det er ikke snakk om spill sammenheng. men i Xbox360/wow/wii ol. kan man vel heller bruke karaktér?
Skjønt denne betydningen av ordet karakter er på full fart inn, er den foreløpig ikke inne i ordbøkene (har sjekket Norsk ordbok og Bokmålsordboka), og må vel karakteriseres som en import fra engelsk. Da er det vel bedre med figur, som har litt lengre tradisjon.
Robert Bauck Hamar skrev:
*Thor Erik Lie:
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
Jo, profilbilde fungerer fint for forum. Om det er i et spill eller liknende, passer det ikke like bra (tenk Xbox360 avatars eller Miis på Wii).
I mitt tilfelle er det snakk om en web applikasjon, så det er ikke snakk om spill sammenheng. men i Xbox360/wow/wii ol. kan man vel heller bruke karaktér?
Skjønt denne betydningen av ordet karakter er på full fart inn, er den foreløpig ikke inne i ordbøkene (har sjekket Norsk ordbok og Bokmålsordboka), og må vel karakteriseres som en import fra engelsk. Da er det vel bedre med figur, som har litt lengre tradisjon.
Ja, eller skikkelse/rollefigur.
-Axel
selv fant jeg Karakter på UiO sin bokmål ordbok: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=Karakter&bokmaal... Thor Erik http://thorerik.net
2010/2/9 Axel Bojer axelb@skolelinux.no
Robert Bauck Hamar skrev:
*Thor Erik Lie:
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
Jo, profilbilde fungerer fint for forum. Om det er i et spill eller liknende, passer det ikke like bra (tenk Xbox360 avatars eller Miis på Wii).
I mitt tilfelle er det snakk om en web applikasjon, så det er ikke snakk om spill sammenheng. men i Xbox360/wow/wii ol. kan man vel heller bruke karaktér?
Skjønt denne betydningen av ordet karakter er på full fart inn, er den foreløpig ikke inne i ordbøkene (har sjekket Norsk ordbok og Bokmålsordboka), og må vel karakteriseres som en import fra engelsk. Da er det vel bedre med figur, som har litt lengre tradisjon.
Ja, eller skikkelse/rollefigur.
-Axel
Thor Erik Lie wrote:
selv fant jeg Karakter på UiO sin bokmål ordbok: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=Karakter&bokmaal... http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=Karakter&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Thor Erik http://thorerik.net
Merk at ingen av betydningene der har betydningen figur, rolle, rollefigur eller skikkelse.
Vh. Sigmund Hansen
On 09/02/10 15:12, Sigmund Hansen wrote:
Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen
Ja, den beskrivelsen henger på greip når man f.eks bruker «avatar» som et alias for superbrukerkontoen (root) på et operativsystem, men jeg ser ikke helt det gudommelige aspektet i denne sammenhengen.
«Representasjon» er sikkert vel og bra det også, men jeg kan ikke påstå at det er veien å gå heller. Sigmund har forøvrig et poeng når han nevner at ting har blitt tatt ut av den store sammenhengen. Så om vi ikke henger oss helt opp i den egentlige betydningen og konsentrerer oss om at «avatar» kan brukes for å beskrive en funksjon som i bunn og grunn handler om å representere seg som noe annet …
Mvh
Olav
On 09/02/10 15:12, Sigmund Hansen wrote:
Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen
Ja, den beskrivelsen henger på greip når man f.eks bruker «avatar» som et alias for superbrukerkontoen (root) på et operativsystem, men jeg ser ikke helt det gudommelige aspektet i denne sammenhengen.
«Representasjon» er sikkert vel og bra det også, men jeg kan ikke påstå at det er veien å gå heller. Sigmund har forøvrig et poeng når han nevner at ting har blitt tatt ut av den store sammenhengen. Så om vi ikke henger oss helt opp i den egentlige betydningen og konsentrerer oss om at «avatar» kan brukes for å beskrive en funksjon som i bunn og grunn handler om å representere seg som noe annet …
Mvh
Olav