Onsdag 20. november 2002 23:14 skreiv Arne Christian Hårseth:
Hei!
Ser i "Om OpenOffice.org" at den norske oversettelsen er utgitt i følge vilkårene i GNU General Public Licens mens på www.openoffice.org er lisensbetingelsene angitt som:
OpenOffice.org uses a dual license strategy for the source code. These licenses are the GNU Lesser General Public License (LGPL) and the Sun Industry Standards Source License (SISSL). OpenOffice.org also uses the Public Documentation License (PDL) for modifiable documentation that will not be included in any final product but will be of service to users.
Er det ikke uheldig å avvike fra standardvilkårene fra OpenOffice.org?
Det som er under LGPL kan kven som helst når som helst gi ut på nytt under GPL. Det er på mange måtar nett det me gjer: Distribuerer heile OOo under GPL. Me har ikkje gått gjennom all koden og alle programtekstane og endra lisensen slik me burde, men heile denne fasen er som du veit _mellombels_, og me har stolt på velvilje frå brukarane.
Mener å huske at dette var et problem i forhold til bruk av stavekontrollen fordi den var under GPL-lisens mens resten av OpenOffice.org var under lisenene listet over og hvor lisensen for stavekontrollen derfor ble endret, stemmer ikke det?
Jau, det opnar for at stavekontrollen kan brukast saman med ein «normallisensiert» OpenOffice.org.
Hva er konsekvensene? Hvordan stiller SUN seg til dette?
I praksis er konsekvensen at omsetjinga ikkje kan tilbakeførast til OpenOffice.org (eller StarOffice for den del) før me bestemmer oss for å endra lisensen.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes