Karl Ove Hufthammer skrev:
Måndag 30. juli 2007 skreiv Axel Bojer:
Fordi det er det fenomenet heiter på norsk; det er det ordet som vert brukt av norske typografar ved utforming av elektroniske skrifter. Og det er det ordet som (eventuelt) vil bli forstått av brukarane av programmet.
For det som kjenner ordet og vet det, ja. Mitt poeng var at ordet i seg selv ikke var særlig instruktivt.
Nei, det stemmer jo.
Da regner jeg med at vi er enige i at en god forklaring trengs for de som ikke har hørt ordet før :-)
«Lag skarpare skrift» er feil.
Ifølge din forklaring bør da «Gjør skrifta tydeligere» eller «Gjør skrifta klarere» være en beskrivelse av nytteverdien.
Det er eg ikkje veldig einig i.
Det må du forklare nærmere. Hvis jeg retter linjene/pikslene så bokstaven blir mer slik de skal,
Bokstavane vert *ikkje* meir slik dei skal; dei vert sterkt forvrengte. Viss du hadde vist ein hinta bokstav forstørra opp, hadde han ikkje sett ut i måneskin!
Store, ja. Poenget er vel at de ser bedre ut smått, og det var det jeg henviste til.
blir da skrifta både tydeligere og mer leselig, og noen vil kanskje si penere.
Jo, skrifta vert meir leselig og finare.
Da forstår jeg ikke hovfor du ikke liker den formuleringen. Fordi det bare gjelder liten skrift?
Eller hva vil du kalle det? Bokstavkorreksjon ved liten skrift?
Den var ikkje dum.
:-P
Mvh Axel