fredag 4. juli 2003, 17:56, skrev Kjetil Torgrim Homme:
[Axel Bojer]:
fredag 4. juli 2003, 16:47, skrev Kjetil Torgrim Homme:
eg hadde faktisk tenkt å foreslå "aktiveringspunkt" sjølv.
(eg kom fyrste gong over uttrykket "hot spot" då eg teikna ein ny muspeikar for X for mange år sidan. "hot spot" er namnet på koordinaten som skal sendast til applikasjonen når du klikkar. sidan eg teikna ein geværsikteaktig peikar, var hot spot midt på, medan dei fleste andre hadde hot spot tre pikslar unna øvste venstre hjørne.)
Kanskje vi da snakker om til ulike betydninger av ordet. Det jeg mente var når man på et nettsted deler opp et bilde i flere deler for så å la ulike deler av det lenkes til en funksjon, som oftes å gå til en annen nettside eller et annet sted på samme side. Det er mulig det har den betydningen du nevner også ...
det var litt av poenget mitt. "aktiveringspunkt" kan brukast både om imagemaps og muspeikarar.
Njaah. Synes som sagt ikke det er godt som beskrivelse av «imagemaps» i det hele tatt, all den tid det f.eks ikke er snakk om «punkter» i det hele tatt, slik som i ditt «museeksempel». Da vil jeg heller foreslå et eget ord til det bruk da det virker som to helt forskjellige ting. Er det å endre musepekeren forresten noe som forekommer i noe KDE-program? («Hotspot» i betydningen «imagemap» fant jeg i OOo, der for jeg ville sette dette inn i ordlista :-)
-Axel