javel? i kva samanheng er "strek" rett omsetjing?
I gimp har vi f.eks «Connect Strokes» som bør være «koble sammen streker» heller enn «kople sammen strøk». «Stroke Width» til «strekbredde» i stedet for «strøkbredde».
Dette ble debattert utifra flere forekomster av ordet, ingen nevnte egentlig «strøk». Det bare sto der fra før, så jeg vet ikke lenger hvorfor. Godt mulig «strek» kan passe; i min ordbok står det: stroke = slag, strøk, klapp, trekk, stryke, klappe. Vet ikke hvor mange av disse vi virkelig vil støte på i datasammenheng. Mulig det holder som det er.
eg nemnte "strøk".
Strøk er også brukt i gimp, så du det er utbredt. Men nå har jeg tegnet nesten siden jeg ble født, og til og med på universitetsnivå snakker arkitekter om streker når de tegner, så hvordan vi har klart å tegne i gimp uten å lage en eneste strek, blir for meg uforståelig.
Verbformen å «streke opp», ordboka nevner også «streke», kan brukes.
ok. Burde kanskje legge inn det ... Hvilken ordbok?
som sagt, i kva samanheng vert "stroke" brukt om "strek"? derimot er "streke opp" ei god omsetjing av "outline".
Og i hele gimp er altså strøk brukt om strek, noe som kan forvirre, siden man kan «male flere strøk» oppåhverandre. Særlig nå med alfaverdier og gjennomsiktighet. Men dette er delvis noe annet.
Begrepsforvirring blir det uansett.
Kanskje et skille mellom penselstrøk og penne/blyant-strek er det som gir mest mening?
/ sigurd