* Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org [2007-11-29]:
Hans F. Nordhaug:
Bokmåloversettelsen av Pidgin har blitt neglisjert (av forrige oversetter) i så stor grad at hvis du laster ned Pidgin 2.3.0 er flere av hovedmenyene på engelsk. Jeg har startet arbeidet med å oppdatere oversettelsen - se i18n/other/nb/pidgin/nb.po Jeg har også lagt til den nynorsk oversettelsen - se i18n/other/nn/pidgin/nn.po - som er i mye bedre tilstand. Til nå har jeg oversatt nb.po manuelt, men jeg vurderer å hente resten av de uoversatte tekstene fra nn.po. (Hvordan gjør jeg det enklest - MagicPo (nn2nb) også en msgmerge eller?)
Nei. Bruk grovomsettingsfunksjonen i KBabel.
Det forutsetter vel at du 1) bruker KBabel
Sjølvsagt. På same måte som bruk av MagicPo forutset at du brukar MagicPo ???
Ja, men er ikke MagicPo et skall-program (uten GUI)? Jeg har nemlig skalltilgang til flere Linux-maskiner (hvor jeg leser e-posten min med mutt). Og selvom jeg var på Linux så kunne det tenkes at jeg brukte en annen po-editor og ikke hadde satt opp KBabel med databaser osv.
og 2) har en database for bokmål (som det kan grov oversettes fra).
Forslaget mitt gjaldt henting av nynorskomsettinga, ikkje vanlig grovomsetting. Dette kan du bruka grovomsettingsfunksjonen i KBabel til (ved av velja jamføringsomsetting som kjelde).
Uansett, problemet er 2 - har vi en god bokmålsdatabase (i Kbabel-format?) i SVN-en vår eller et annet sted?
Nei. Kvar person genererer databasen i KBabel sjølv, bassert på dei nyaste omsettingane i SVN for det språket han/ho ønskjer.
OK, la meg spørre eksplisitt: Er det noen som har generert en slik database (for bokmål) og kan gjøre denne jobbe for meg?
PS! Nynorsk bruker altså «venn» - hvis noen har lyst å se på det ... Det er vel noen tekster å oversette også.
Du kan kanskje ta kontakt med nynorskomsettaren. (Sjølv held eg meg til KDE-program.)
Forresten, Poedit kjem snart ut i ny versjon, og bokmålsomsettinga treng oppdatering. Ser det er du som står oppført som siste omsettar, so ???
Jeg kjører allerede Poedit 1.3.8_pre1 og skal selvfølgelig oppdatere oversettelsen - i kveld antar jeg (i poEdit sin SVN).
Hans