Den 03.10.2022 10:07, skrev Petter Reinholdtsen:
[Sigmund Hansen]
Normert bokmål er "container" eller "konteiner", og på nynorsk "container" eller "konteinar".
Jepp. Det påvirker naturligvis ikke hvor lite norskklingende den engelske 'container' (aka beholder) fornorsket til 'kontainer' er.
Jo, det er greit nok at "container" er et låneord fra engelsk, og et som kanskje ikke høres så veldig norsk ut selv etter en fornorsket uttale. Selv bruker jeg "container" om både "dumpster" og "shipping container", men det finnes kanskje gode norske ord for disse tingene?
Poenget mitt var at "kontainer" er feil skrivemåte på norsk inntil videre. Kanskje Språkrådet snur på et tidspunkt fordi alle bruker "kontainer" i praksis, men for øyeblikket er korrekt stavemåte med C istedenfor K eller med E istedenfor A.
Vi skal vel bruke normerte former i oversettelsene?
- Sigmund