* Sigurd Gartmann sigurd-i18n-no@brogar.org [2004-10-08 10:09:38 +0200]:
tor, 07,.10.2004 kl. 21.03 +0200, skrev Karl Ove Hufthammer: Hva er egentlig forskjellen mellom et «Word Processing Program» og en «Text Editor»? At den ene varianten er bedre egnet for utskrift på papir? At den ene varianten prosesserer ord? Jeg er redd jeg ikke har skjønt hva en «Word Processor» er for noe, og trenger noen til å komme med et eksempel på et sånt program.
Hvis Kwrite, Kate, Vim, Abiword, Gedit og Emacs er skriveprogram, hvilke program er da tekstbehandlingsprogram, og hvorfor er det så viktig å skille mellom disse begrepa?
Slik er min forståelse:
En teksteditor redigerer ren tekst. Den har ikke noe forhold til skrifttyper, overskrifter, innholdsfortegnelser o.l. Den er lettvektig og gir brukeren full kontroll over dokumentet han redigerer.
Eksempler er gedit, vi, notepad osv.
En tekstbehandler _har_ derimot et forhold til skrifttyper, innholdsfortegnelser, referanser osv. De er som regel store og tunge og gir brukeren mindre kontroll over dokumentet han redigerer.
Eksempler er AbiWord, OpenOffice m.m.
For eksempel bruker man som regel en teksteditor for å redigere LaTeX eller HTML. Man kan imidlertid også bruke en tekstbehandler for å gjøre det samme, som f.eks. lyx eller dreamweaver (mulig jeg strekker tekstbehandler- begrepet litt langt ved å inkludere HTML-verktøy).
Det er viktig å skille mellom de, fordi de har hver sine klart avgrensede bruksområder. En vil ikke bruke OpenOffice til å redigere et shell-skript og man vil som regel ikke bruke vi til å skrive en avhandling (ikke nå for tiden i alle fall).
Det er også viktig at folk ikke bruker en tekstbehandler for å skrive epost uten at man er veldig klar over hva man gjør.
Eivind