On Mon, 15 Jul 2002, Eivind Tagseth wrote:
On Mon, Jul 15, 2002 at 05:14:24PM +0200, Karl Ove Hufthammer wrote:
@@ -266,15 +270,11 @@ </tr> <tr> <td>authentication</td>
<td>godkjennelse, adgangstillatelse </td>
<td>autentisering, adgangstillatelse </td> </tr>«adgangstillatelse» er egentlig også feil, en autentisering vil bare avgjøre hvem du er, ikke om du faktisk har tilgang. Men det er lett å se for seg at dette begrepet ikke alltid brukes helt presis på engelsk heller.
«Identitetsbekreftelse», «identitetsbevis» eller «ekthetsbevis» blir vel det nærmeste man kan komme på norsk. Men det er tungt, og gir kanskje ikke den tilsiktede meningen her?
<tr> <td>boot image</td>
<td>oppstartsfil? </td>
<td>oppstartsbilde </td> </tr>Ordet «oppstartsbilde» får meg til å tenke på grubs splash-image eller noe slikt. Har aldri hørt «bilde» bli brukt om denne typen «image», er det ikke greiere med «fil», «kode» eller for den saks skyld «program»? I verste fall ville jeg ha foretrukket «oppstarts-image».
Oppstartsblokk? Oppstartsfil lyder greiest i mine ører. Jeg ville brukt «image» selv, men det er fordi det ikke finnes noen helt dekkende oversettelse.
<tr> <td>cluster</td>
<td>klynge </td>
<td>sektorgruppe </td> </tr>Oj, den var ny. Er dette et utbredt/vedtatt uttrykk?
Tvert om; den er gammel! Det har med lavnivåformatering å gjøre, og jeg har en fornemmelse av at betegnelsen er mindre aktuell nå enn i DOS-tiden.
<tr> <td>compiler -s</td>
<td>oversetter, kompilator </td>
<td>kompilator, oversette </td> </tr>«oversetter» skal det sikkert stå.
Nei! En kompilator er en kompilator. Det er hovedsaklig utviklere som får noe med kompilatorer og gjøre, og de vil ikke ha noe av at man forsøker å popularisere terminologien deres! Like lite som man ønsker å lokalisere programmeringsspråk: *grøss*
/* Fintprogram-no.c */
hvis (a < 8) { skriv "a var mindre enn åtte."; } ellers { skriv "a var større eller lik åtte."; }
/* Fintprogram-sv.c */
om (a < 8) { skriv "a var mindre än åtta."; } annars { skriv "a var större eller lik åtta."; }
Lignende ting _har_ vært gjort, og det er ganske bred enighet om at det var en dårlig idé! Programmeringsspråk har mer til felles med algebra enn med menneskespråk, og matematisk notasjon er nogenlunde lik over hele(?) Verden.
Oversett og lokaliser det som _brukerne_ blir utsatt for. Vær ytterst tilbakeholden med å popularisere mer enn målgruppen har behov for. Utviklerne vil ha fagterminologien nær opptil originalen, ellers vil de ikke ha oversettelsen i det hele tatt.