[jeg tillader mig at svare til listen fremfor privat]
On Tue, 1 Jul 2003 10:23:45 +0200 Axel Bojer axelb@start.no wrote:
mandag 30. juni 2003, 20:14, skrev Jonas Smedegaard :
| men jeg mener (og det er måske hvad din ordbog har blandet rundt på) | at "terminal" har samme oprindelse som "console" (hele den fysiske | styrepult til en computer), "terminal program" kan være en skal | (shell) eller et andet tegn-baseret program, og at "terminal | interface" er hvad jeg blot kalder"terminal". | | Jeg vil mene at idag bruges "terminal" mest om "terminal interface" | - især når der i samme kontekst bruges ordet "konsol".
| En terminal er mere en kommunikationsstandard.
Terminal er altså et generellt ord med og uten X og med og uten xterm el andre programmer ...
Ja, terminal er et abstrakt.
http://www.pcworld.no/dataleksikon søkeord terminal sier bl.a: terminal: enhet som består av skjerm og tastatur. Brukes til kommunikasjon med en sentral tjener. Se klient.)
Ok. Jeg prøver lige igen:
Terminal = konsol!
I sammenhænge hvor "konsol" også indgår og hvor de to ord ikke omtaler samme ting, vil jeg vove den påstand, at terminal = "terminal interface" eller "terminal protocols" - altså de standarder som konsollen/terminalen arbejder efter (eksempelvis vt220).
Dette kan du sandsynligvis ikke slå efter i en (simpel) ordbog. Prøv evt. Advanced Learners Dictionary - eller allerbedst the Jargon File:
http://www.catb.org/~esr/jargon/html/C/console.html
Ovenstående præciserer at console (historisk) er den primære terminal, hvor "terminal" normalt refererer til "dumme terminaler" som kun er tekstbaserede (og historisk ikke kunne få root-adgang til serveren).
| > | Konsollen er computerens fysiske brugerflade. En Playstation | > | spillekonsol består af fjernsyn og gamepad, og de fleste | > | personlige computeres konsol består af SuperVGA skærm, mus og | > | tastatur. Linux er ofte ofte sat op til at have flere "virtuelle | > | konsoller" på samme konsol, hvor de første 6 kører | > | terminal-emulering efter standarden
Men dermed er vel konsoll også X-systemer, hvis det betyr skjerm + tastatur. (betydning 2 under) http://www.pcworld.no/dataleksikon/index.cfm?fuseaction=dataleksikon_search
- Betegnelse på kombinasjonen tastatur/skjerm -- betegnelsen brukes
bl.a. i operativsystemet MS-DOS.
Jeg læser dette som "det fysiske interface".
X11 er ikke fysisk, men et grafisk interface ovenpå det fysiske interface.
Et terminal-interface er et tegnbaseret interface ovenpå det fysiske interface.
Eller for at pointere kilden til forvirring: Et terminal-interface er brugerfladen til (bl.a.) en terminal.
Skall. Er det ikke det du beskriver nedenfor, at x-term kke er et skall, eller misforstår jeg dn forklaring? Eller mener du: Konsoll=skall/kommandolinje uten X, tekstbasert Skall=bash osv med eller uten X
Når du sidder ved X11 sidder du reelt med *programmer* som kører under X11. Når du ikke synes du har programmer kørende så er det fordi du kun har en window-manager kørende (som gør at du kan ændre størrelse på og skifte mellem vinduer).
Når du sidder ved et terminal-interface sidder du reelt med *programmer* under dette terminal-interface. Når du ikke synes at du har programmer kørende, så er det fordi du kun har eet program kørende, nemlig skallen (typisk bash).
Er ikke ls, less osv kommandolinjer (eller apt-get install XXX osv osv)? Alt dette kan jo kjøres i Xterm e.l. ...
Forkert!
less kan køres i en skal, som kan køre i xterm.
Når du starter xterm starter den automatisk en skal. Det du ser når du kigger ind i xterm's vindue er skallen, ikke xterm selv.
Mener du at kommandolinjer bare er det som foregår i et konsoll (altså uten X)?
Ja og nej. kommandolinjer kan kun ske i et tegn-baseret interface. Dtte interface kaldes et terminal-interface (og i daglig tale blot "terminal", selvom det principielt set er det forkerte ord!). Et terminal-interface kan du få på en konsol (også kaldet en terminal, selvom dette ord er flertydigt) og i en terminal-emulator under X11.
| Jeg mener det forvirrer mere end det gavner at kalde alt hvad der | har med tegn-baseret interface for "skal".
Hvilket fellesord ville da du bruke? Konsoll? Terminal? Kommandolinje? Bash er vel det som jører selv om X ikke er startet? Hva kaller du så bash, sh mm? Mitt dataleksikon kaller det for «shell», litt motvillig også «skall» http://www.pcworld.no/dataleksikon søkeord skall eller shell
Hvilket fællesord jeg vil bruge afhænger af om jeg vil snakke om visualisering (terminal-interface) eller interaktion (skal). Eller om jeg vil præcisere at jeg sidder under X11 (terminal-emulering) eller ej (konsol eller terminal).
Bemærk, at "visualisering" og "interaktion" er en alt for simpel opsummering: Der er også både visualisering og interaktion i programmer startet fra skallen, og de arver ikke nødvendigvis egenskaberne opsat i skallen(f.eks. kan bash være sat op til at køre UTF8 men gamle programmer som Midnight Commander(mc) og Pine ikke håndterer dette 16bit format).
Opsummering: Omgivelserne (environment) omkring tegnbaserede programmer består af tre lag, som det er væsentligt at kunne skelne fra hinanden for at forstå og opsætte miljøet korrekt.
Disse tre lag er følgende:
1) X11 eller konsol.
2) "abstraktionslag". Det som jeg kalder "terminal interface".
3) Skal.
Jeg har ikke noget bedre navn til punkt 2) end "terminal interface". Problemet med dette er at det ligger tæt op ad "terminalen, et fysisk interface".
Derfor vil jeg også meget anbefale at bruge betegnelsen "konsol" under punkt 1) fremfor det alternative "terminal". Du ved bedst selv hvor forvirrende det ellers bliver ;-)
- Jonas