[jeg tillader mig at svare til listen fremfor privat]
On Tue, 1 Jul 2003 10:23:45 +0200 Axel Bojer axelb@start.no wrote:
mandag 30. juni 2003, 20:14, skrev Jonas Smedegaard :
| men jeg mener (og det er måske hvad din ordbog har blandet rundt på) | at "terminal" har samme oprindelse som "console" (hele den fysiske | styrepult til en computer), "terminal program" kan være en skal | (shell) eller et andet tegn-baseret program, og at "terminal | interface" er hvad jeg blot kalder"terminal". | | Jeg vil mene at idag bruges "terminal" mest om "terminal interface" | - især når der i samme kontekst bruges ordet "konsol".
| En terminal er mere en kommunikationsstandard.
Terminal er altså et generellt ord med og uten X og med og uten xterm el andre programmer ...
Ja, terminal er et abstrakt.
http://www.pcworld.no/dataleksikon søkeord terminal sier bl.a: terminal: enhet som består av skjerm og tastatur. Brukes til kommunikasjon med en sentral tjener. Se klient.)
Ok. Jeg prøver lige igen:
Terminal = konsol!
I sammenhænge hvor "konsol" også indgår og hvor de to ord ikke omtaler samme ting, vil jeg vove den påstand, at terminal = "terminal interface" eller "terminal protocols" - altså de standarder som konsollen/terminalen arbejder efter (eksempelvis vt220).
Dette kan du sandsynligvis ikke slå efter i en (simpel) ordbog. Prøv evt. Advanced Learners Dictionary - eller allerbedst the Jargon File:
http://www.catb.org/~esr/jargon/html/C/console.html
Ovenstående præciserer at console (historisk) er den primære terminal, hvor "terminal" normalt refererer til "dumme terminaler" som kun er tekstbaserede (og historisk ikke kunne få root-adgang til serveren).
| > | Konsollen er computerens fysiske brugerflade. En Playstation | > | spillekonsol består af fjernsyn og gamepad, og de fleste | > | personlige computeres konsol består af SuperVGA skærm, mus og | > | tastatur. Linux er ofte ofte sat op til at have flere "virtuelle | > | konsoller" på samme konsol, hvor de første 6 kører | > | terminal-emulering efter standarden
Men dermed er vel konsoll også X-systemer, hvis det betyr skjerm + tastatur. (betydning 2 under) http://www.pcworld.no/dataleksikon/index.cfm?fuseaction=dataleksikon_search
- Betegnelse på kombinasjonen tastatur/skjerm -- betegnelsen brukes
bl.a. i operativsystemet MS-DOS.
Jeg læser dette som "det fysiske interface".
X11 er ikke fysisk, men et grafisk interface ovenpå det fysiske interface.
Et terminal-interface er et tegnbaseret interface ovenpå det fysiske interface.
Eller for at pointere kilden til forvirring: Et terminal-interface er brugerfladen til (bl.a.) en terminal.
Skall. Er det ikke det du beskriver nedenfor, at x-term kke er et skall, eller misforstår jeg dn forklaring? Eller mener du: Konsoll=skall/kommandolinje uten X, tekstbasert Skall=bash osv med eller uten X
Når du sidder ved X11 sidder du reelt med *programmer* som kører under X11. Når du ikke synes du har programmer kørende så er det fordi du kun har en window-manager kørende (som gør at du kan ændre størrelse på og skifte mellem vinduer).
Når du sidder ved et terminal-interface sidder du reelt med *programmer* under dette terminal-interface. Når du ikke synes at du har programmer kørende, så er det fordi du kun har eet program kørende, nemlig skallen (typisk bash).
Er ikke ls, less osv kommandolinjer (eller apt-get install XXX osv osv)? Alt dette kan jo kjøres i Xterm e.l. ...
Forkert!
less kan køres i en skal, som kan køre i xterm.
Når du starter xterm starter den automatisk en skal. Det du ser når du kigger ind i xterm's vindue er skallen, ikke xterm selv.
Mener du at kommandolinjer bare er det som foregår i et konsoll (altså uten X)?
Ja og nej. kommandolinjer kan kun ske i et tegn-baseret interface. Dtte interface kaldes et terminal-interface (og i daglig tale blot "terminal", selvom det principielt set er det forkerte ord!). Et terminal-interface kan du få på en konsol (også kaldet en terminal, selvom dette ord er flertydigt) og i en terminal-emulator under X11.
| Jeg mener det forvirrer mere end det gavner at kalde alt hvad der | har med tegn-baseret interface for "skal".
Hvilket fellesord ville da du bruke? Konsoll? Terminal? Kommandolinje? Bash er vel det som jører selv om X ikke er startet? Hva kaller du så bash, sh mm? Mitt dataleksikon kaller det for «shell», litt motvillig også «skall» http://www.pcworld.no/dataleksikon søkeord skall eller shell
Hvilket fællesord jeg vil bruge afhænger af om jeg vil snakke om visualisering (terminal-interface) eller interaktion (skal). Eller om jeg vil præcisere at jeg sidder under X11 (terminal-emulering) eller ej (konsol eller terminal).
Bemærk, at "visualisering" og "interaktion" er en alt for simpel opsummering: Der er også både visualisering og interaktion i programmer startet fra skallen, og de arver ikke nødvendigvis egenskaberne opsat i skallen(f.eks. kan bash være sat op til at køre UTF8 men gamle programmer som Midnight Commander(mc) og Pine ikke håndterer dette 16bit format).
Opsummering: Omgivelserne (environment) omkring tegnbaserede programmer består af tre lag, som det er væsentligt at kunne skelne fra hinanden for at forstå og opsætte miljøet korrekt.
Disse tre lag er følgende:
1) X11 eller konsol.
2) "abstraktionslag". Det som jeg kalder "terminal interface".
3) Skal.
Jeg har ikke noget bedre navn til punkt 2) end "terminal interface". Problemet med dette er at det ligger tæt op ad "terminalen, et fysisk interface".
Derfor vil jeg også meget anbefale at bruge betegnelsen "konsol" under punkt 1) fremfor det alternative "terminal". Du ved bedst selv hvor forvirrende det ellers bliver ;-)
- Jonas
tirsdag 1. juli 2003, 14:08, skrev Jonas Smedegaard:
Terminal = konsol!
Hva er galt med: skall?
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=skall&bokmaal=S%...
Konsoll er jo også brukbart :-)
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=konsoll&bokmaal=...
- K
On Tue, 1 Jul 2003 21:50:59 +0200 Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote:
tirsdag 1. juli 2003, 14:08, skrev Jonas Smedegaard:
Terminal = konsol!
Hva er galt med: skall?
Mener du hvad der er galt med at bruge "skall" som fællesbetegnelse for både "unix shell" og terminal/konsol?
Der er det galt at det skallen og terminalen er forskellige ting.
S. R. Bourne (lyder som manden bag den oprindelige Bourne shell) skriver på siden http://rhols66.adsl.netsonic.fi/era/unix/shell.html følgende:
The shell is a command programming language that provides an interface to the UNIX operating system.
skallen er altså et interface til styresystemet.
terminalen eller konsollen er det fysiske interface til computeren (dvs. mindre fysisk hvis der er tale om terminal-emulering under X11).
Jeg må indrømme, at nu hvor jeg læser om emnet (her er endnu en URL: http://www-h.eng.cam.ac.uk/help/tpl/unix/term.html) vil jeg ikke længere skelne mellem tre dele, men blot to: terminal og skal. terminalen kan så være en "ægte konsol" (dvs. skærm og tastatur koblet direkte til computeren, en selvstændig terminal koblet til en serielport, en fjernterminal via telnet eller SSH, eller en terminal-emulering under X11 eller indlejret i andre brugerflader (f.eks. screen).
Når det er væsentligt at holde begreberne terminal og skal adskilt er det fordi korrekt/optimal opsætning af "Norsk tegnoppsett i skallet" er forskellig alt efter hvilken terminal skallen køres i, og hvordan den er startet (som login shell eller ej).
- Jonas
onsdag 02 juli 2003, 02:44, skrev Jonas Smedegaard: | On Tue, 1 Jul 2003 21:50:59 +0200 | | Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote: | > tirsdag 1. juli 2003, 14:08, skrev Jonas Smedegaard: | > > Terminal = konsol! | > | > Hva er galt med: skall? | | Mener du hvad der er galt med at bruge "skall" som fællesbetegnelse for | både "unix shell" og terminal/konsol? | | Der er det galt at det skallen og terminalen er forskellige ting. | | S. R. Bourne (lyder som manden bag den oprindelige Bourne shell) skriver | | på siden http://rhols66.adsl.netsonic.fi/era/unix/shell.html følgende: | > The shell is a command programming language that provides an interface | > to the UNIX operating system. | | skallen er altså et interface til styresystemet. | | terminalen eller konsollen er det fysiske interface til computeren | (dvs. mindre fysisk hvis der er tale om terminal-emulering under X11). | | Jeg må indrømme, at nu hvor jeg læser om emnet (her er endnu en URL: | http://www-h.eng.cam.ac.uk/help/tpl/unix/term.html) vil jeg ikke længere | skelne mellem tre dele, men blot to: terminal og skal. terminalen kan så | være en "ægte konsol" (dvs. skærm og tastatur koblet direkte til | computeren, en selvstændig terminal koblet til en serielport, en | fjernterminal via telnet eller SSH, eller en terminal-emulering under | X11 eller indlejret i andre brugerflader (f.eks. screen).
Jeg ser hva du mener. Men det litt historiske tror jeg vi må bort ifra, det er ganske marginalt når det gjelder folks forståelse av ordet «skall» og terminal(-vindu) nå til dags tror jeg, iallefall slik jeg har hørt det bli brukt. Ord endrer seg og hva de engang var er ikke det de kommer til å bli. Man kan like det eller ikke, men neppe forhindre det :-)
| Når det er væsentligt at holde begreberne terminal og skal adskilt er | det fordi korrekt/optimal opsætning af "Norsk tegnoppsett i skallet" er | forskellig alt efter hvilken terminal skallen køres i, og hvordan den er | startet (som login shell eller ej). | | - Jonas
.. Så det dette koker ned til, så vidt jeg forstå er: Konsoll som betegnelse på et brukermiljø uten X men med en kommandolinje. (Og med kommandolinje mener jeg en «prompt» -jeg savner også et norsk ord på det forøvrig, slik Arne også etterlyste :-)- med mulighet til å gi en kommando. Din tidligere forklaring om at: «less kan køres i en skal, som kan køre i xterm.» stemmer nok, rent teknisk, men allikevel synes jeg det bør være helt forsvarlig å kalle begge deler en kommandolinje av den enkle grunn at man kan skrive inn kommandoer som typisk kommer opp linje etter linje (tegnbasert, som du alt har nevnt).
Men altså jeg oppfatter dette nå slik: Konsoll=kommandolinje uten X Skall=kommandolinje (med og uten X).
Det Arne nevnte var at Skall kommer fra en forståelse om at det er en «innpakning» av noe annet, og selv et konsoll (og da mener jeg en kommandolinje uten X) er noe som kjøres utenpå kjernen i et *nix system, altså en slags «skall» eller innpakning som gir deg tilgang til ulike grunnfunksjoner funksjoner: installasjon, utskrift, skrive, lage og slette filer/kataloger osv. Selve operativsystemet ligger under eller bakenfor det kommandolinja ber skallet å utføre. Mao ser jeg på «skall» som et fint fellesord og «konsoll» som -et litt gammeldags, men vel det beste så vidt jeg kan se- ord til å beskrive et lag som ligger under X, men oppå operativsystem/kjerne. Xterm gir et grafiskt miljø til det samme som et konsoll, derfor ville jeg ikke skille så altfor sterkt mellom dem. Xterm og desslike har noen ekstrafunksjoner som ligger i knapper, menyer, vindu som kan endre størrelse osv, og gir et slags «skall til skallet» men «innmaten» utfører samme funskjon, og er vel -normalt- bash i begge tilfeller eller?
Dette begynner jo å bli ganske interessant :-)
mvh Axel
On Tue, Jul 01, 2003 at 11:12:36PM +0200, Axel Bojer wrote:
onsdag 02 juli 2003, 02:44, skrev Jonas Smedegaard: Men altså jeg oppfatter dette nå slik: Konsoll=kommandolinje uten X Skall=kommandolinje (med og uten X).
Dette skjærer seg ganske grundig når man ser litt nærmere på det, og vil nok være en forvirrende begrepshåndtering for mer tekniske personer.
Slik er min forståelse:
Et konsoll er en skjerm/tastatur som er direkte koblet til maskinen man jobber mot.
En terminal er en skjerm/tastatur som _ikke_ er direkte koblet til maskinen.
En XTerm er i så måte en litt spesiell variant av dette i og med at det er en _terminalemulator_. De fleste terminaler har forøvrig flere skjermer, der man kan kjøre flere skall. XTerm har ikke dette.
Et skall i unix-sammenheng er et skall mot operativsystemets tjenester. Det finnes mange forskjellige skall (Bourne Shell, C Shell, Bourne Again Shell, zsh, ash, marvin shell og command.com, 4dos med flere for windows verdenen). Et skall trenger ikke å ha en kommandoline eller et prompt, og det er ingenting i veien for å opprette flere skall ifra samme kommandolinje på samme skjerm i samme terminal.
Når jeg skriver $ tar -cf - /fra | (cd /til; tar -xf -) kalles kommandoen tar, og utskriften fra tar videresendes til en ny forekomst av skallet (jeg har nå altså fått to skall, men har bare én kommandolinje).
Tilsvarende kan jeg kalle su(1) så mange ganger jeg bare vil, og hver gang vil en ny forekomst av skallet opprettes, men bare det gjeldende skallet vil faktisk ha en kommandolinje.
Eivind
torsdag 3. juli 2003, 21:36, skrev Eivind Tagseth:
Et skall i unix-sammenheng er et skall mot operativsystemets tjenester. Det finnes mange forskjellige skall (Bourne Shell, C Shell, Bourne Again Shell, zsh, ash, marvin shell og command.com, 4dos med flere for windows verdenen).
Derfor er det en utmerket grunn til å kalle konsollet i KDE for skall. Det fordi "terminalvinduet" kjører bash - GNU Bourne-Again SHell ...
Når det gjelder X-terminaler kaller vi dette for tynnklienter i Skolelinux-sammenheng.
- Knut
Derfor er det en utmerket grunn til å kalle konsollet i KDE for skall. Det fordi "terminalvinduet" kjører bash - GNU Bourne-Again SHell ...
Så dermed er også et terminalvindu et skall, du vil med andre ord kalle både konsoll og terminalvindu for skall? 3 ulike begreper med vidt forskjellig funksjon skal alle kalles skall?
Se mine andre innlegg for motforestillinger.
Når det gjelder X-terminaler kaller vi dette for tynnklienter i Skolelinux-sammenheng.
Her er det vel litt sammenblanding. En X-terminal er gjerne en fysisk boks som det gjerne kan kalle en tynnklient. Et X-terminal-vindu er det terminalvindu presantert i et X grafisk miljø.
Arne
torsdag 3. juli 2003, 22:47, skrev Arne Christian Hårseth:
Så dermed er også et terminalvindu et skall, du vil med andre ord kalle både konsoll og terminalvindu for skall? 3 ulike begreper med vidt forskjellig funksjon skal alle kalles skall?
Hvis du leser innlegget mitt på nytt ser du at jeg mener at programmer skal hete «skall» om du kjører bash eller bash-liknende funksjonalitet som hovedapplikasjon.
Hva gjør at du er så skråsikker på begrepens betydning?
Ordet «terminal» stammer fra det latinske begrepet terminus. Det er mest kjent fra samferdsel som f.eks. godsterminal, bussterminal osv. At terminal-begrepet siden har fått plass i dataverdenen skyldes at man i stor grad må jobbe med metaforer for å forklare informasjonsteknologiske fenomener.
Begrepet «konsoll» har også sin opprinnelse lenge før datamaskinene ble oppfunnet. Opprinnelig betød begrepet å behage, eller å trøste under lidelse. www.dict.org er en utmerkede kilde til opplysning, både for bakgrunnen til de opprinnelige begrepene, og for en historisk gjennomgang over hvordan begrepene har endret betydning. Som hyppig bruker av kdict (et KDE-program som kobles direkte til www.dict.org) har jeg avdekket at «TeleTYpe» knytter sammen både konsoll og terminal hvor begrepene brukes om hverandre.
Hvilke kilder kan du viser til som begrunner at «kjært barn ikke har flere navn»? (litt omskrevet da det gir et lite retorisk forsprang :-)
Vedlagt utdrag fra www.dict.org
mvh Knut
Jargon File (4.3.0, 30 APR 2001) [jargon]
console n. 1. The operator's station of a mainframe. In times past, this was a privileged location that conveyed godlike powers to anyone with fingers on its keys. Under Unix and other modern timesharing OSes, such privileges are guarded by passwords instead, and the console is just the tty the system was booted from. Some of the mystique remains, however, and it is traditional for sysadmins to post urgent messages to all users from the console (on Unix, /dev/console). 2. On microcomputer Unix boxes, the main screen and keyboard (as opposed to character-only terminals talking to a serial port). Typically only the console can do real graphics or run X.
The Free On-line Dictionary of Computing (09 FEB 02) [foldoc]
terminal
1. <hardware> An electronic or electromechanical device for entering data into a computer or a communications system and displaying data received. Early terminals were called teletypes, later ones VDUs. Typically a terminal communicates with the computer via a serial line.
2. <electronics> The end of a line where signals are either transmitted or received, or a point along the length of a line where the signals are made available to apparatus.
3. <electronics> Apparatus to send and/or receive signals on a line
Teletype
<hardware, product> (tty) A trademark for a hard-copy teletypewriter produced by Teletype Corporation
tty
<hardware> /tit'ee/ (ITS pronunciation, but some Unix people say it this way as well; this pronunciation is not considered to have sexual undertones), /T T Y/
1. teletypewriter.
2. (Especially Unix) Any terminal at all; sometimes used to refer to the particular terminal controlling a given job (it is also the name of a Unix command which outputs the name of the current controlling terminal).
3. (Unix) Any serial port, whether or not the device connected to it is a terminal; so called because under Unix such devices have names of the form tty*. Ambiguity between senses 2 and 3 is common but seldom bothersome.
torsdag 3. juli 2003, 22:47, skrev Arne Christian Hårseth:
Så dermed er også et terminalvindu et skall, du vil med andre ord kalle både konsoll og terminalvindu for skall? 3 ulike begreper med vidt forskjellig funksjon skal alle kalles skall?
Hvis du leser innlegget mitt på nytt ser du at jeg mener at programmer skal hete «skall» om du kjører bash eller bash-liknende funksjonalitet som hovedapplikasjon.
Er redd du må forklare nærmere. Både "programmet" consoll og terminal kjører et skall, f.eks bash. Skal de derfor kalles skall?
Hva gjør at du er så skråsikker på begrepens betydning?
Jeg er ikke skråsikker, har bare en tendes til å formulere meg slik at det kan tolkes dit hen :-) Jeg uttrykker kun min mening basert på mange års erfaring. Desverre har jeg ikke tid til å finne fram kildehenvisninger. Hvis dere spør systemadministratorer med lang erfaring med Unix eller Linux tror jeg de vil støtte mange av mine syn (men jeg er ikke sikker da jeg ikke har spurt noen). Forhåpentligvis litt mere nyansert og kanskje med kildehenvisninger.
Hvilke kilder kan du viser til som begrunner at «kjært barn ikke har flere navn»? (litt omskrevet da det gir et lite retorisk forsprang :-)
Er litt treg i toppen så sent på kvelden så jeg tror du forklare hva du er ute etter å få fram. Selvfølgelig har kjært barn mange navn. Det jeg prøver å få fram er at navnene har en historie i Unix/Linux-verdenen som det kan være verdt å ta vare på i den norske oversettelsen. Et annet poeng er at begrepene har forskjellig funksjonell betydning som ikke må mistes ed å bruke samlebegreper. I mange sammenhenger kan det selvfølgelig være nyttig å benytte et samlebegrep men da bør ikke det sammenfalle med et begrep med en spesiell betyding som samlebegrepet dekker. Jeg foreslår derfor at dere finner et annet ord enn skall som samlebegrep. Et samlebegrep for konsoll-vindu og terminal-vindu kan f.eks være kommando-vindu (uten at det var gjennomtenkt).
Arne
On Thu, Jul 03, 2003 at 10:34:01PM +0200, Knut Yrvin wrote:
torsdag 3. juli 2003, 21:36, skrev Eivind Tagseth:
Et skall i unix-sammenheng er et skall mot operativsystemets tjenester. Det finnes mange forskjellige skall (Bourne Shell, C Shell, Bourne Again Shell, zsh, ash, marvin shell og command.com, 4dos med flere for windows verdenen).
Derfor er det en utmerket grunn til å kalle konsollet i KDE for skall. Det fordi "terminalvinduet" kjører bash - GNU Bourne-Again SHell ...
Dersom konsollet i KDE virkelig er en KDE-version av bash, så er jeg enig, men en xterm er noe helt annet. Det er en terminal-emulator som kan kjøre mange forskjellige skall, og flere skall på en gang, og det kan endog kjøre programmer som overhodet ikke kan kalles skall.
For eksempel kan jeg starte en xterm slik:
$ xterm -e mutt
For å starte opp en xterm som kjører mailklienten min. Det vil da ikke være noe skall i den xterm-en, den vil kun emulere en tekstbasert terminal.
Fra manualsiden til xterm:
NAME xterm - terminal emulator for X [snip]
DESCRIPTION The xterm program is a terminal emulator for the X Window System. It provides DEC VT102/VT220 (VTxxx) and Tektronix 4014 compatible termi- nals for programs that cannot use the window system directly.
Å påstå at et slikt program er et skall føler jeg er direkte villedende.
Når det gjelder X-terminaler kaller vi dette for tynnklienter i Skolelinux-sammenheng.
Her snakker du om en egen fysisk maskin som kjører en X-server, dette er noe helt annet.
Eivind
fredag 4. juli 2003, 01:07, skrev Eivind Tagseth:
Dersom konsollet i KDE virkelig er en KDE-version av bash, så er jeg enig
Den kjører bash -- hverken mer eller mindre :-)
Start Konsoll -> Innstillinger -> Oppsett av Konsole ... -> Økt -> ... Kjør: bash
mvh Knut
[Knut Yrvin]:
fredag 4. juli 2003, 01:07, skrev Eivind Tagseth:
Dersom konsollet i KDE virkelig er en KDE-version av bash, så er jeg enig
Den kjører bash -- hverken mer eller mindre :-)
prøv "konsole -e mutt"
Konsole skil seg ikkje nemneverdig frå XTerm, dei har berre valt eit uheldig namn, sannsynlegvis pga. den freistande skrivemåten med k.
sit her med feber, og har ikkje orka å lese alle innlegga like nøye, men det verkar som her er ein del mistydingar ute og går.
"console" ("konsoll") er den basale inn-/ut-eininga for kjerna. ein maskin har nøyaktig éin console, på tenarar er dette ofte ein serielinjeterminal. det er denne ein loggar inn på i einbrukar-modus, og det er her feilmeldingar frå kjerna hamnar når ho skriv til skjerm. jf. /dev/console, xconsole, klogd osv.
"terminal" er noko ein hektar på ein maskin for å få eit brukargrensesnitt, tradisjonelt måtte ein hekte på ein terminal per brukar. i dag brukar ein vanlegvis terminalemulatorar i staden. eg synest det er greit å bruke "terminal" også om "terminalemulatorar" i daglegtale.
"shell" ("skal") er samlenamnet på dei interaktive filhandsamande programmeringsspråka i Unix.
"kommandolinjegrensesnitt" eller berre "kommandolinje" kan også brukast i nokon samanhengar. "skriv inn i skalet" eller "skriv på kommandolinja" oppfattar eg som ekvivalente.
når det gjeld utgangspunktet (?), tittelen på Axels dokument, synest eg "i skalet" er OK, sjølv om problemet også omfattar innstillingar i terminalen. eg er likevel svakare for "på kommandolinja": det er like presist (IMO), mindre kryptisk for vanlege folk (?), men dessverre eit noko lenger ord.
Dersom konsollet i KDE virkelig er en KDE-version av bash, så er jeg enig
Den kjører bash -- hverken mer eller mindre :-)
prøv "konsole -e mutt" Konsole skil seg ikkje nemneverdig frå XTerm, dei har berre valt eit uheldig namn, sannsynlegvis pga. den freistande skrivemåten med k.
sit her med feber, og har ikkje orka å lese alle innlegga like nøye, men det verkar som her er ein del mistydingar ute og går.
[forklaringar klippa]
Eg trur eg er samd med herr Homme. For å gjera det enkelt, her er mine tydingar av orda:
Skal: Det programmet som brukaren har satt opp til å ta imot kommandoar, navigera filsystemet, og slikt. Dette kan t.d. vera bash, csh, tsch, matlab, zsh eller ksh. Det finst mange ulike skal som delvis er tufta på kvarandre.
Terminal: Grensesnitt til eit tekstbasert program, og ein kanal å senda (feil)meldingar til brukaren utan å gå vegen om eit grafisk grensesnitt. Ein terminalemulator er eit program som gjev terminal-funksjonalitet utan å vera bunde til ein bestemt maskin eller dei grensene som ein "ekte" terminal er bunden til. Du må altså ha ein terminal eller terminalemulator for å køyra eit tekstbasert program. Dersom terminalen ikkje vert beden om å køyra eit bestemt program, vil han normalt køyra skalet til brukaren.
Konsoll: Den fysiske dingsen eg brukar. Datamaskinen, eller kanskje rettare skjermen, tastefjøla og musa.
Men altså jeg oppfatter dette nå slik: Konsoll=kommandolinje uten X
Nei, et konsoll kan like gjerne kjøre i et X-vindu.
Skall=kommandolinje (med og uten X).
Skallet er mye mere enn en kommandolinje. Kommandolinjen oppfatter jeg som en setning bestående av kombinasjoner av kommandoer. Et "shell-script" er en kommandolinjefil, eller en kommandofil for å forkorte det litt.
Husker i farten ikke om det er slik i Linux, men i andre Unix-dialekter kan det være et menyvalg både for "consol" og "terminal". Hvis du slår det sammen klarer du ikke å skille på de to. De har også forskjellig funksjonalitet, funksjonalitet som det kan være viktig for brukeren å kjenne til å forstå hvor han/hun finner når han/hun f.eks skal set etter feilemeldinger fra systemet. Du kan godt kalle begrepene gammeldagse, men i så tilfelle må du finne på nye, forskjellige, ord slik at du kan skille de funksjonelt. Det er også slik at Unix har en lang historie med mange interessante og morsomme historier og betydninger bak navnene. Med en slik forflating tar du bort dette og gjør den norske versjonen historieløs. Når folk har problemer med å forstå forskjellene er det ikke språket du skal angripe, men funksjonaliteten rundt (gjerne det grafiske brukergrensesnittet) eller mangel på sådan som kanskje er en av grunnene til at Linux ikke har fått samme utbredelse på pulten som Windows og Macintosh. Folk flest bør, ideelt sett, aldri ha behov for å bruke kommandolinje, skall, terminal eller konsoll. For oss som trenger dette er det utrolig iriterende å bli pådyttet en oversettelse som utvisker de viktige forskjellene.
Xterm og desslike har noen ekstrafunksjoner som ligger i knapper, menyer, vindu som kan endre størrelse osv, og gir et slags «skall til skallet» men
«innmaten»
utfører samme funskjon, og er vel -normalt- bash i begge tilfeller eller?
Det kan være bash (selv om en del administratorer vil velge å benytte sh i stedenfor bash i konsollet) i begge tilfeller men nei, innmaten er ikke helt den samme. Se over og mitt opprinnelige innlegg.
X var en naturlig utvidelse av Unix som gav et grafisk brukergrensesnitt. Begrenset til Xterm kan man kanskje si at det er et grafisk skall utennpå skallet, utenpå OS-kjernen (kernel).
I operativsystemet, med et grafisk brukergrensesnitt, er konsollet ett vindu (til forveksling likt et terminalvindu) med et skall.
Arne