On Fri, Jan 13, 2006 at 03:41:55PM +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:
[ Jeg kom vist til at svare fra den forkerte adresse i første omgang. ]
Petter Reinholdtsen skrev:
[Jacob Sparre Andersen]
Jeg er ikke ekspert i norsk grammatik, men hører han-/hun-/intetkøn ikke snarere til i »CLASS«-feltet end i »CONJUGATION«-feltet?
Jeg er heller ingen ekspert på sådanne, men oppfatter vel ordklasse som en oppdeling i type ord, dvs. blant annet hvordan ordet kan brukes i setninger og hvilke ord de kan bindes sammen med. Er det forskjell på hvordan hunkjønns- og hankjønnsord brukes i setninger eller hvilke ord de kan bindes sammen med?
Der er forskel på hvordan han-, hun- og intetkønsnavneord bruges på de sprog hvor jeg har styr på grammatikken. På færøsk er der for eksempel forskel på de bestemte kendeord.
Hmm, hvis dette systemet ska brukes med flere språk, vil jeg foreslå at vi forsøker bruke ensartet terminologi. Hermed menes engelske termer....
Hilsen keld