[Erik Haugan]
Eg har tenkt å byrja bidra til ordlistene/stavekontrollen, men eg har eg eit spørsmål. Burde ikkje ordlistene som er utvikla ved Universitetet i Oslo vera tilgjengelege?
Jo, der er vi helt på linje. Og jeg har via omveier fått litt innsikt i hva som er problemet med å frigjøre dem. Det ene er som du siterer problemet med finansiering. Avdelingen som vedlikeholder ordlistene er med den nye finansieringsmodellen helt uten penger, da de ikke har studenter og ikke publiserer artikler. Og de trenger penger for å ha ansatte i arbeid. Det andre er at forlagene som har rettighetene til å publisere ordlistene ikke er helt med på å gi listene ut til folket, da det jo åpenbart går på bekostning av boksalget.
Jeg håper det kommer en eller annen løsning på dette slik at grunnlaget for det norske språk blir tilgjengelig uten bruksbegresninger, men holder ikke pusten og jobber videre på dette prosjektet med det utgangspunkt at vi nok må lage vår egen database for å få noe som er fritt tilgjengelig. Jeg tror eksistensen av dette prosjektet kan øke sjansen for at de offisielle frigis, når alle kan se at enten må det gjøres dobbeltarbeide, eller så må de offisielle listene gis ut uten bruksbegrensning.
Filformat-diskusjonen er jeg ikke kompetent til å delta i, så den overlater jeg til språkfolket. :)