torsdag 15. januar 2004, 17:23, skrev Axel Bojer:
onsdag 14. januar 2004, 18:03, skrev Knut Yrvin:
onsdag 14. januar 2004, 17:35, skrev Axel Bojer:
Jeg ser alle disse ordene som synonymer; etterape=herme=etterligne Hva man velger er vel helst en smakssak. Jeg ville kanskje valgt «herme» da det er kortest (og dermed best i sammensatte ord), men har intet problem med de andre heller.
Jeg syntes man bør vektlegge at det faktisk er en lærer som anbefalte ordet etterligne ...
Jeg er forøvrig også (forenværende (språk))-lærer blir da mitt utsagn dermed tyngre :-) ?
-- Å etterape betyr og etterligne kritikkløst. -- Herme stammer fra nordisk, men betyr å imitere. -- Etterlikne betyr å ta noe som forbilde, og det betyr å imitere. -- Imitere betyr å etterligne, og etterape.
For meg er det opplagt at ordet etterligne er den sterkest kandidaten, kanskje mest fordi en lærer ser ut til å ha tenkt mye på saken. Selv om herme er en god kandidat, har en emulator den egenskapen at den har et forbilde, og da vinner begrepet etterlikne fram. En emulator er ofte en 100% etterlikning av et program, i vårt eksempel er en terminal et forbilde.
Begrepet herme benyttes også om folk i større grad enn begrepet etterlikning. Man sier at en skuespiller hermer, etteraper eller imiterer. Man etterlikner et bilde, eller et dataprogram. Mitt inntrykk er at det gjøres en nyanseforskjell mellom hva som beskriver en handling og et uttrykk, eller et artifakt (menneskapt gjenstand, konstruksjon).
Et menneske etterligner også, slik også dyr og insekter gjør. Ordet «hormonhermer» er dessuten en eteablet term der betydningen overføres til noe ikke-levende. Men, OK, jeg forstår hva du mener: Når man etterligner _lager_ man gjerne en etterligning, mens når man hermer eller etteraper bruker man gjerne seg selv. Som sagt er valget greit for meg, men synes ikke valget er selvsagt :-)
Mvh Axel
Og et poeng til før jeg (kanskje) gir meg: Etterligner klinger (iallefall for meg) mer voksent-akademisk, tyngre og vanskeligere å huske. Hermer derimot er mer barsnlig, kortere og smidigere og lettere å huske. Ellers lykke til med ordvalget :-)
-Axel