[Torstein Hernes Dybdahl, 2004-06-18]
Hei. Har sett en del på dette med ordlistene til ispell osv.
Det ser ut til at det hele stoppet opp. Det har vi ikke tid til. :)
Du etterlyste nettside og versjonskontrollert plass for ordlistene. Jeg foreslår at det settes opp et prosjekt på Alioth for å vedlikeholde ordlisten. Alioth er Debians "Sourceforge", og tilbyr det samme som Sourceforge gjør. URL:http://alioth.debian.org/.
Hvis ingen protesterer i løpet av 24 timer, så setter jeg igang med å bestille prosjektplass i morgen. Alle som er interessert i å bidra bør skaffe seg konto på alioth. Det gjelder så vidt jeg har registrert i alle fall følgende personer:
Torstein Hernes Dybdahl Leiv Hellebø Rune Kleveland Tollef Fog Heen (debian-pakker) Kjartan Maraas (redhat-kontakt)
Det som må gjøres til å begynne med er å importere den siste utgave inn i CVS eller subversion, og sette opp kopi av de gamle websidene. Deretter kan en begynne å forbedre både byggeprosessen for pakkene, og innholdet i ordlisten.
Det bør lages opplegg for å rapportere inn ord som mangler, og antagelig også opplegg for å rapportere inn ordklasser etc. Dette har jeg lite peiling på.
Det bør også lages opplegg for å automatisk bygge pakker basert på den siste kildekoden (deb/rpm/OOo, etc)
Den bør gjenopprettes kontakt med ordbokprosjektet ved Universitetet i Oslo, og en bør forsøke å få en avtale om å kvalitetssjekke mot denne.
En bør se på muligheten for å lage en gramatikk-kontroll (eventuelt tilby grunnlagsdata for en slik), men det er noe som kommer mer på sikt.
En bør også se på om en kan bidra til at det lages en ordbok for nordsamisk og eventuelle andre samiske varianter der dette er aktuelt. Dette krever dog at noen med samiskbakgrunn er interessert.
Torstein, du sa deg villig til å koordinere dette. Kan du ta holde i dette arbeidet og sørge for at det blir framgang hvis jeg får fikset alioth-prosjektet? Det innebærer å ta initativet for å få alle de andre som har meldt sin interesse til å gjøre noe. En god start er å importere kildekoden i CVS/SVN, hente patcher fra debian/redhat/etc og kontrollere om disse er noen som bør tas i bruk av alle, og antagelig dra prosjektet alene en god stund fram til flere ser at det skjer noe.
Det er forresten mulig at Rune Kleveland har byttet mailadresse siden sist. Jeg minnes at jeg fikk en mail i retur fra ham. I så fall må han vel ringes opp igjen for å hente ut en oppdatert mailadresse. Det finner vi ut etter hvert.