[Petter Reinholdtsen]
Så vidt jeg vet er lovverk for skolenorge er allerede på plass, med krav om av dataprogrammer som brukes i undervisning skal finnes på aktuelle målformer. Det er håndhevingen som svikter.
Kanskje <URL: https://www.nrk.no/norge/skole-nettbrett-regnes-ikke-som-laeremiddel-1.16713... > har forklaringen på hvorfor håndhevingen svikter? Det virker som det har etablert seg en nytale i Norge, i hvert fall hos Lørenskog kommune og Statsforvalteren i Oslo og Viken, der datautstyr utlevert av skolen som del av undervisningen for å brukes i undervisningen er bortdefinert til å ikke være læremiddel, slik at kravene til læremidler kan ignoreres.
«En iPad, PC eller Chromebook er derimot ikke læremidler, men digitale enheter, og bruk av dette er ikke regulert i opplæringsloven eller forskriften.» i følge Grethe Hovde Parr, avdelingsdirektør hos i Oslo og Viken gjengitt av NRK.
Det høres ut som det reneste pissprek for meg. Kanskje det må et folkelig opprør til for å få slutt på slik nytale?