Axel Bojer skrev:
Håvard Korsvoll skrev:
Hei Torbjørn
Eg er ingen juridisk ekspert. Men etter min forståelse må det vere greit, så lenge den nye ordlista blir gjort tilgjengeleg med same rettigheter som den opprinnelege lista.
Jeg er helle ingen ekspert, men: Ordlista er meg bekjent utgitt under GNU GPL (v2?), og skal tillate gjenbruk så lenge den nye versjonen også utgis under en fri lisens. Det greieste er om flashversjonen får samme lisens, GNU GPL (er det versjon 2? Tror ikke det er nevnt i lisensteksten ...).
Lenker til flere detaljer om lisensen: http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html http://www.gnu.org/licenses/translations.html http://www.gnu.org/licenses/licenses.html
La meg presisere meg selv på dette: Det riktige er GPL v3 eller nyere, bl.a. da ordbankens bidrag er utgitt under GPLv3. De eldre bidragene er utgitt under GPLv2, og Ordbankens ord kan utgis under andre lisenser om du ber dem om det, se: http://www.edd.uio.no/prosjekt/ordbanken/ Skulle dere av en eller annen grunn trenge å bruke GPLv2 og ikke GPLv3, så må dere få tillatelse fra Ordbanken først.
Lisensvilkåret er nevnt på prosjektets offisielle nettside: http://no.speling.org/#licence sitat: «This spell checking package and word database is licenced using the GNU general public licence.»
Spørsmålet om hvor stor del av programmet som må lisensieres som GPL er litt vanskeligere, men etter min forståelse vil en ordlistemodul være separat innlastbar, og dermed kunne kombineres mer fritt enn om det er bygget mer tett inn i koden (se lenke 3 nedenfor). Kildekoden til ordlista med deres endringer må iallfall være fritt tilgjengelig så lenge dere gjør programmer offentlig tilgjengelig.
Her er noen relevante offisielle svar, da jeg ikke har studert den lisensen deres program er utgitt under må dere selv vite om disse svarene passer: [1] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#RequiredToClaimCopyright [2] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#WhatIsCompatible [3] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#MereAggregation [4] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#CombinePublicDomainWithGPL
Jeg sender en kopi av dette til e-postlista for prosjektet, og melder tilbake om jeg får nærmere svar.
Vennlig hilsen Axel Bojer
Torbjørn Caspersen skreiv:
Hei,
(håper dette er rett adress, om ikke får du unnskylde)
Vi utvikler programvare for flash og forsøker nå å implementere stavekontroll. Da trenger vi ordliste og den dere har laget ser ut som en av de beste. Men jeg er usikker på lisens-reglene. Vi ønsker å lage en egen versjon av ordlisten som kan brukes i Spelling Plus Library (http://gskinner.com/products/spl/examples.php). Det betyr å bruke rådata fra spell-norwegain og lage en ny liste i formatet SPL bruker.
Så spørsmålet er om dette er tillatt? Og hvis ja, hva skal gjøres tilgjengelig som freeware pga. GPL lisensen - den nye ordlisten eller all programvare som laster den inn og bruker den?
På forhånd takk.