torsdag 16. juni 2005, 11:32, skrev Karl Ove Hufthammer:
Torsdag 16. juni 2005 10:12 skreiv Cecilie Wian:
Her er mitt førebelse forslag til namn på skrifteigenskapar:
hairline -- hårstrek
Er det et krav at det skal bare være et ord?
Nei.
Hårtynn strek?
Ser no at «hairline» nok er feil. «Hårstrek» er eit anna omgrep i skriftdesign og i DTP. Men eg reknar med dei *finst* ei etablert omsetting av dette på norsk.
«Hårtynn strek» høres greit ut synes jeg.
(...)
Der er ekstra fet, demifet, semifet, ultrafet, halvfet, men ingen bare "fet"?
Akkurat. Eg fekk det ikkje til å passa at «black» skulle vera «feit», då «extrabold» («ekstrafeit») er tynnare enn «black».
Men da er det vel ingen grunn til å kalle bold for halvfet?
* Google-test fet skrift: 22 100 halvfet skrift: 329 halvfet: 4 360
Ser altså ut til at det er meget vanlig å bare kalle det fet. Mulig det er typografisk korrekt å kalle det «halvfet», men jeg ser ingen grunn til dermed å tvinge folk til å bare bruke det. Tross alt er språk ikke noe som er forbeholdt «eskperter», heldigvis. - Flertallet bestemmer, samme hva «mindretallet» mener :-)
Mvh Axel