fredag 13. januar 2006, 14:42, skrev Petter Reinholdtsen:
[Axel Bojer]
... da blir det åtte klasser, nemlig de fire over henholdsvis med og uten genitivsendelse :-)
Nei, da blir det vel en klasse, Substantiv. Resten bør legges i CONJUGATION-feltet.
Dvs noe ala dette (har sikkert glemt noen bøyningsnavn):
CLASS CONJUGATION
Substantiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn, (u)bestemt en/flertall, genitiv, etc
Verb infinitiv, presens, fortid, perf-part, imperativ
fortid -> preteritum (spiste) (perfektum er «har spist», men en perfektum partisipp er vel da «spist», så vi trenger sikkert ikke perfektum)
Adjektiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn (u)bestemt en/flertall
+ positiv, komparativ, superlativ
Adverb positiv, komparativ, superlativ
http://no.wikipedia.org/wiki/Adverb lister følgende eksempler: før, med, fort, pent høyt
Egennavn genitiv?
Trenger vi alle disse fra URL:http://no.speling.org/filformat.html?
CLASS CONJUGATION
Biord ? Konjunksjon ?
ja, ord som: og, men, eller, at http://no.wikipedia.org/wiki/Konjunksjon
Stedord ?
nei
Tallord ?
en, ei, ett, hundre, tusen osv. er tallord. Men noen mente dette ikke er med i nyere grammatikk? Står ikke oppført i Wikipedia ser jeg. Der går disse under «Determinativ», så jeg foreslår vi legger inn det. Hva med en lenke til wikipedia i veiledningen, altså: http://no.wikipedia.org/wiki/Ordklasse Det kan spare oss mange forklaringer :-)
Tilleggsord ?
Nei
Utropsord ?
Ja, ord som: huff, æsj, farvel, adjø mm. Kalles også interjeksjoner, kanskje vi bør bruke det da det er den faglige betegnelsen?
Utsagnsord ?
Nei
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon
og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Jeg tror forresten forslaget fra websiden om "Viss eit ord tilhøyrer fleire klassar, så kan du føre det opp med komma mellom" er feil og bør fjernes, da ord som kan være en av flere klasser bør ha flere oppføringer, ikke en oppføring med flere klasser. Det er nødvendig for å få knyttet CONJUGATION til korrekt klasse.
Ja.
Jeg tror også forslaget om "Ein kan også nytte orda i parentes, så for dømet over er det ekvivalent å bruke:" bør fjernes. Det bør ikke være valgmuligheter i navngiving av klasser og bøyning, for å sikre at maskinell behandling blir så enkel som mulig.
enig, egennavn er f.eks nok, ikke flere navn på det enn det. Vi bør vruke de ordene som gjelder innen grammatikken, som over :-)
Mvh Axel