Jeg tok en titt på innholdet i URL:http://tyge.sslug.dk/~korsvoll/nb.speling.org/htdocs/status/source.gz, som er bokmålsordene som er samlet inn så langt. Hvordan ble utgangspunktet generert? Den ser ikke ut til å komme fra norsk.words, og mangler en god del. norsk.words har f.eks. sammensetning for ganske mange ord.
Vi bør bli enige om hvilke ordklassenavn vi skal bruke. Foreløbig er følgende navn brukt (grep CLASS source |sort -u):
CLASS: Adjektiv, flertall CLASS: Adjektiv (forholdsord) CLASS: Adverb CLASS: Egennavn CLASS: Navneord CLASS: Substantiv, bestemt form CLASS: Substantiv, entall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, ubestemt CLASS: Substantiv, flertall, ubestemt CLASS: Substantiv, genitiv CLASS: Substantiv hankjønn CLASS: Substantiv (namneord) CLASS: Tillægsord CLASS: Verb CLASS: Verb, imperativ (bydeform)
Jeg ser et klart behov for å standardisere navn på substantiv, verb og adjektiv. Hva skal denne klasse-informasjonen brukes til?
Jeg tror det er viktig at vi alle bruker identiske klassenavn for samme ting for å gjøre maskinell bruk av ordlisten enklere. Jeg ser at noen har lagt inn forslag på web om å legge inn kjønn som del av ordklassenavnet til substantivene. Det virker på meg som en dårlig ide, da så vidt jeg vet er alle substantiver av samme klasse. Kan vi enes om å bruke 'Substantiv' som klassenavn, og fylle inn resten av informasjonen i CONJUGATION-feltet? Tilsvarende for Verb og Adjektiv. Har vi en måte å fa standardisert dette på i de eksisterende oppføringene?
Jeg har forresten begynt å fylle inn ROOT-feltet med grunnordet til det aktuelle ordet, for å gjøre det enklere å maskinelt hente ut alle ord som har samme grunnord. Jeg foreslår at andre gjør det samme.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen kirjoitti 13. jan. 2006 kello 09.19:
CLASS: Adjektiv, flertall CLASS: Adjektiv (forholdsord) CLASS: Adverb CLASS: Egennavn CLASS: Navneord CLASS: Substantiv, bestemt form CLASS: Substantiv, entall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, ubestemt CLASS: Substantiv, flertall, ubestemt CLASS: Substantiv, genitiv CLASS: Substantiv hankjønn CLASS: Substantiv (namneord) CLASS: Tillægsord CLASS: Verb CLASS: Verb, imperativ (bydeform)
CLASS: Adjektiv Desse har morfologiske undertypar: med og utan gradbøying med og utan nøytrums-t det er ein del unntaksformer
"flertall" og "forholdsord" er irrelevant.
CLASS: Adverb Undertypar: med og utan gradbøying (fort -are, -ast, ikkje, kanskje)
CLASS: Egennavn CLASS: Navneord
Du treng skilje mellom eigennamn og fellesnamn. Eigennamn har ikkje morfologi.
CLASS: Substantiv. Firedelinga: CLASS: Substantiv, flertall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, ubestemt CLASS: Substantiv, flertall, ubestemt er sjølvsagt morfologi, og skal ikkje vere del av CLASS.
CLASS: Substantiv, genitiv Den klitiske partikkelen -s kan setjast til alle substantiv (også eigennamn), og kjem #etter# dei andre kategoriane, ikkje i staden for dei.
CLASS: Substantiv hankjønn Substantiv bør delast inn etter bøyingsklasse (jf. ein grammatikk). Hugs at relativt mange substantiv er uregelrette.
CLASS: Substantiv (namneord)
CLASS: Tillægsord Sett frå synspunktet til ein rein stavekontroll finst det svært få ordklasser: Ubøyelege ord: preposisjonar, subjunksjonar, konjunksjonar, mange adverb og pronomen, interjeksjonar... Ein morfologisk stavekontroll treng ikkje vite meir om desse.
Ord med bøying: Verb, substantiv, adjektiv (dei opne klassene) Alle adjektiv kan bli adverb, men dei adverba er identiske med nøytrumsforma (han skriv ofte/fint, eit fint hus). Ekte adverb er ei lukka klasse. Ein del lukka klasser har bøying: determinativar og pronomen, men desse formene bør listast separat, vil eg tru.
Eiga klasse for imperativ er irrelevant. Verba har si eiga inndeling, sjølvsagt.
Trond.
---------------------------------------------------------------------- Trond Trosterud t +47 7764 4763 Institutt for språkvitskap, Det humanistiske fakultet m +47 950 70140 N-9037 Universitetet i Tromsø, Noreg f +47 7764 5216 Trond.Trosterud (a) hum.uit.no http://www.hum.uit.no/a/trond/ ----------------------------------------------------------------------
Takk for tilbakemeldingen, Trond. Jeg blir litt forvirret av formatteringen i mailen din og har muligens misforstått noe, men tror du har gode forslag til ordklassenavn. Hvis jeg forsto det riktig, så gir du oss innspill om hva slags informasjon vi bør samle inn om ordene for å kunne lage en morfologisk stavekontroll. Det høres ut som noe vi ønsker å gjøre mulig.
Har du mulighet til å komme med et forslag til hva som bør stå under 'CLASS' på URL:http://no.speling.org/filformat.html, så kan jeg sjekke det inn i CVS?
fredag 13. januar 2006, 09:37, skrev Trond Trosterud:
Petter Reinholdtsen kirjoitti 13. jan. 2006 kello 09.19:
CLASS: Adjektiv, flertall CLASS: Adjektiv (forholdsord) CLASS: Adverb CLASS: Egennavn CLASS: Navneord CLASS: Substantiv, bestemt form CLASS: Substantiv, entall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, ubestemt CLASS: Substantiv, flertall, ubestemt CLASS: Substantiv, genitiv CLASS: Substantiv hankjønn CLASS: Substantiv (namneord) CLASS: Tillægsord CLASS: Verb CLASS: Verb, imperativ (bydeform)
CLASS: Adjektiv Desse har morfologiske undertypar: med og utan gradbøying med og utan nøytrums-t det er ein del unntaksformer
"flertall" og "forholdsord" er irrelevant.
vakkert -> vakre? Flertall må vel med?
CLASS: Adverb Undertypar: med og utan gradbøying (fort -are, -ast, ikkje, kanskje)
Dette heter henholdsvis: positiv (pen), komparativ (penere) og superlativ (penest). Foreslår vi bruker disse.
CLASS: Egennavn CLASS: Navneord
Du treng skilje mellom eigennamn og fellesnamn. Eigennamn har ikkje morfologi.
Genitiv?
CLASS: Substantiv. Firedelinga: CLASS: Substantiv, flertall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, bestemt CLASS: Substantiv, entall, ubestemt CLASS: Substantiv, flertall, ubestemt er sjølvsagt morfologi, og skal ikkje vere del av CLASS.
CLASS: Substantiv, genitiv Den klitiske partikkelen -s kan setjast til alle substantiv (også eigennamn), og kjem #etter# dei andre kategoriane, ikkje i staden for dei.
... da blir det åtte klasser, nemlig de fire over henholdsvis med og uten genitivsendelse :-)
CLASS: Substantiv hankjønn Substantiv bør delast inn etter bøyingsklasse (jf. ein grammatikk). Hugs at relativt mange substantiv er uregelrette.
... og hvis vi velger å ta med hannkjønn, hunnkjønn og intetkjønn burde det bli 8 x 3 = 24 klasser av substantiv :-)
CLASS: Substantiv (namneord)
CLASS: Tillægsord Sett frå synspunktet til ein rein stavekontroll finst det svært få ordklasser: Ubøyelege ord: preposisjonar, subjunksjonar, konjunksjonar, mange adverb og pronomen, interjeksjonar... Ein morfologisk stavekontroll treng ikkje vite meir om desse.
Ord med bøying: Verb, substantiv, adjektiv (dei opne klassene) Alle adjektiv kan bli adverb, men dei adverba er identiske med nøytrumsforma (han skriv ofte/fint, eit fint hus). Ekte adverb er ei lukka klasse. Ein del lukka klasser har bøying: determinativar og pronomen, men desse formene bør listast separat, vil eg tru.
Hva mener du med «listes separat»?
Eiga klasse for imperativ er irrelevant. Verba har si eiga inndeling, sjølvsagt.
Trond
Mvh Axel
[Axel Bojer]
... da blir det åtte klasser, nemlig de fire over henholdsvis med og uten genitivsendelse :-)
Nei, da blir det vel en klasse, Substantiv. Resten bør legges i CONJUGATION-feltet.
Dvs noe ala dette (har sikkert glemt noen bøyningsnavn):
CLASS CONJUGATION ------------------------- Substantiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn, (u)bestemt en/flertall, genitiv, etc
Verb infinitiv, presens, fortid, perf-part, imperativ
Adjektiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn (u)bestemt en/flertall
Adverb positiv, komparativ, superlativ
Egennavn genitiv?
Trenger vi alle disse fra URL:http://no.speling.org/filformat.html?
CLASS CONJUGATION ------------------------- Biord ? Konjunksjon ? Stedord ? Tallord ? Tilleggsord ? Utropsord ? Utsagnsord ?
Jeg tror forresten forslaget fra websiden om "Viss eit ord tilhøyrer fleire klassar, så kan du føre det opp med komma mellom" er feil og bør fjernes, da ord som kan være en av flere klasser bør ha flere oppføringer, ikke en oppføring med flere klasser. Det er nødvendig for å få knyttet CONJUGATION til korrekt klasse.
Jeg tror også forslaget om "Ein kan også nytte orda i parentes, så for dømet over er det ekvivalent å bruke:" bør fjernes. Det bør ikke være valgmuligheter i navngiving av klasser og bøyning, for å sikre at maskinell behandling blir så enkel som mulig.
... og hvis vi velger å ta med hannkjønn, hunnkjønn og intetkjønn burde det bli 8 x 3 = 24 klasser av substantiv :-)
Nei, takk. :)
Petter Reinholdtsen skrev:
CLASS CONJUGATION
Substantiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn, (u)bestemt en/flertall, genitiv, etc
Jeg er ikke ekspert i norsk grammatik, men hører han-/hun-/intetkøn ikke snarere til i »CLASS«-feltet end i »CONJUGATION«-feltet?
Jeg tror forresten forslaget fra websiden om "Viss eit ord tilhøyrer fleire klassar, så kan du føre det opp med komma mellom" er feil og bør fjernes,
Enig.
Jacob
[Jacob Sparre Andersen]
Jeg er ikke ekspert i norsk grammatik, men hører han-/hun-/intetkøn ikke snarere til i »CLASS«-feltet end i »CONJUGATION«-feltet?
Jeg er heller ingen ekspert på sådanne, men oppfatter vel ordklasse som en oppdeling i type ord, dvs. blant annet hvordan ordet kan brukes i setninger og hvilke ord de kan bindes sammen med. Er det forskjell på hvordan hunkjønns- og hankjønnsord brukes i setninger eller hvilke ord de kan bindes sammen med?
Hvilke verdier bruker dere i CLASS og CONJUGATION for de andre stavekontrollene?
Petter Reinholdtsen skrev:
[Jacob Sparre Andersen]
Jeg er ikke ekspert i norsk grammatik, men hører han-/hun-/intetkøn ikke snarere til i »CLASS«-feltet end i »CONJUGATION«-feltet?
Jeg er heller ingen ekspert på sådanne, men oppfatter vel ordklasse som en oppdeling i type ord, dvs. blant annet hvordan ordet kan brukes i setninger og hvilke ord de kan bindes sammen med. Er det forskjell på hvordan hunkjønns- og hankjønnsord brukes i setninger eller hvilke ord de kan bindes sammen med?
Der er forskel på hvordan han-, hun- og intetkønsnavneord bruges på de sprog hvor jeg har styr på grammatikken. På færøsk er der for eksempel forskel på de bestemte kendeord.
Hvilke verdier bruker dere i CLASS og CONJUGATION for de andre stavekontrollene?
På færøsk bruger vi »CLASS: Navnorð, <køn>«. Grunden til at vi gør det sådan er at ordets køn er en del af dets egenskaber og ikke nogle former det kan bøjes i.
På den anden side så er køn en del af »CONJUGATION«-feltet for tillægsord, da vi bøjer tillægsordene i køn, og at køn således ikke er en del af et tillægsords egenskaber.
Jacob (der håber de ovenstående sætninger giver mening)
fredag 13. januar 2006, 14:42, skrev Petter Reinholdtsen:
[Axel Bojer]
... da blir det åtte klasser, nemlig de fire over henholdsvis med og uten genitivsendelse :-)
Nei, da blir det vel en klasse, Substantiv. Resten bør legges i CONJUGATION-feltet.
Dvs noe ala dette (har sikkert glemt noen bøyningsnavn):
CLASS CONJUGATION
Substantiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn, (u)bestemt en/flertall, genitiv, etc
Verb infinitiv, presens, fortid, perf-part, imperativ
fortid -> preteritum (spiste) (perfektum er «har spist», men en perfektum partisipp er vel da «spist», så vi trenger sikkert ikke perfektum)
Adjektiv hankjønn/hunkjønn/intetkjønn (u)bestemt en/flertall
+ positiv, komparativ, superlativ
Adverb positiv, komparativ, superlativ
http://no.wikipedia.org/wiki/Adverb lister følgende eksempler: før, med, fort, pent høyt
Egennavn genitiv?
Trenger vi alle disse fra URL:http://no.speling.org/filformat.html?
CLASS CONJUGATION
Biord ? Konjunksjon ?
ja, ord som: og, men, eller, at http://no.wikipedia.org/wiki/Konjunksjon
Stedord ?
nei
Tallord ?
en, ei, ett, hundre, tusen osv. er tallord. Men noen mente dette ikke er med i nyere grammatikk? Står ikke oppført i Wikipedia ser jeg. Der går disse under «Determinativ», så jeg foreslår vi legger inn det. Hva med en lenke til wikipedia i veiledningen, altså: http://no.wikipedia.org/wiki/Ordklasse Det kan spare oss mange forklaringer :-)
Tilleggsord ?
Nei
Utropsord ?
Ja, ord som: huff, æsj, farvel, adjø mm. Kalles også interjeksjoner, kanskje vi bør bruke det da det er den faglige betegnelsen?
Utsagnsord ?
Nei
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon
og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Jeg tror forresten forslaget fra websiden om "Viss eit ord tilhøyrer fleire klassar, så kan du føre det opp med komma mellom" er feil og bør fjernes, da ord som kan være en av flere klasser bør ha flere oppføringer, ikke en oppføring med flere klasser. Det er nødvendig for å få knyttet CONJUGATION til korrekt klasse.
Ja.
Jeg tror også forslaget om "Ein kan også nytte orda i parentes, så for dømet over er det ekvivalent å bruke:" bør fjernes. Det bør ikke være valgmuligheter i navngiving av klasser og bøyning, for å sikre at maskinell behandling blir så enkel som mulig.
enig, egennavn er f.eks nok, ikke flere navn på det enn det. Vi bør vruke de ordene som gjelder innen grammatikken, som over :-)
Mvh Axel
[Axel Bojer]
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon
og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Det høres bra ut for meg. Oppdaterer du websiden med denne informasjonen? Hvor kom forresten pronomen fra? Du nevnte den ikke i beskrivelsen av ordklassene. Jeg foreslår at websiden har et eget felt for mer forklaring, der f.eks. navneord eller utropsord står, slik at det er enklere for oss ikke-språkfolk å vite hva klassen egentlig betyr.
On Sat, Jan 14, 2006 at 12:56:03AM +0100, Petter Reinholdtsen wrote:
[Axel Bojer]
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon
og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Jeg vet ikke hva norsk referansegrammatikk er, men Trond har en gang fortalt meg at det finnes en beskrivelse av norsk grammatikk skrevet av en professor fra Tromsø. Kanskje Trond kan tjekke at vi har allt med?
Hilsen Keld
Fredag 13. januar 2006 15:05 skreiv Axel Bojer:
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon
og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Nei, desse termane er til dels utdaterte. Dei tilrådde ordklassane,med underklassar, finn de i http://www.sprakrad.no/upload/Gramterm.pdf. Dei er noko forandra frå tradisjonell norsk ordklasseindeling. Å bruka Wikipedia som kjelde vil eg på det sterkaste fråråda.
På Sat, 14 Jan 2006 16:52:27 +0100, skrev Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org:
Fredag 13. januar 2006 15:05 skreiv Axel Bojer:
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon
og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Nei, desse termane er til dels utdaterte. Dei tilrådde ordklassane,med underklassar, finn de i http://www.sprakrad.no/upload/Gramterm.pdf.
Kva er skilnaden? Så vidt eg ser, føreslår Axel nett dei same ti ordklassane som står i det dokumentet du viser til.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Laurdag 14 januar 2006 23:29 skreiv Gaute Hvoslef Kvalnes:
Nei, desse termane er til dels utdaterte. Dei tilrådde ordklassane,med underklassar, finn de i http://www.sprakrad.no/upload/Gramterm.pdf.
Kva er skilnaden? Så vidt eg ser, føreslår Axel nett dei same ti ordklassane som står i det dokumentet du viser til.
Nei, dei heiter berre det same. For eksempel er ord som «min» og «din» determinativar i Gramterm, mens dei i Wikipedia er pronomen.
Karl Ove Hufthammer kirjoitti 16. jan. 2006 kello 19.51:
Kva er skilnaden? Så vidt eg ser, føreslår Axel nett dei same ti ordklassane som står i det dokumentet du viser til.
Nei, dei heiter berre det same. For eksempel er ord som «min» og «din» determinativar i Gramterm, mens dei i Wikipedia er pronomen.
Ja, slik var det, men slik er det ikkje no lenger. Takk for tipset (neste gang kan du jo rette det sjølv :-)
Trond.
---------------------------------------------------------------------- Trond Trosterud t +47 7764 4763 Institutt for språkvitskap, Det humanistiske fakultet m +47 950 70140 N-9037 Universitetet i Tromsø, Noreg f +47 7764 5216 Trond.Trosterud (a) hum.uit.no http://www.hum.uit.no/a/trond/ ----------------------------------------------------------------------
Karl Ove Hufthammer kirjoitti 14. jan. 2006 kello 16.52:
Fredag 13. januar 2006 15:05 skreiv Axel Bojer:
Altså: * substantiv * adjektiv * pronomen * determinativ * verb * adverb * preposisjon * konjunksjon * subjunksjon * interjeksjon og ingen flere, da følger vi visstnok norsk referansegrammatikk :-P
Keld:
Jeg vet ikke hva norsk referansegrammatikk er, men Trond har en gang fortalt
http://nn.wikipedia.org/wiki/Norsk_referansegrammatikk
Karl Ove:
Nei, desse termane er til dels utdaterte. Dei tilrådde ordklassane,med underklassar, finn de i http://www.sprakrad.no/upload/Gramterm.pdf. Dei er noko forandra frå tradisjonell norsk ordklasseindeling. Å bruka Wikipedia som kjelde vil eg på det sterkaste fråråda.
No er det slik at både NRG, bokmålswikipediaen, nynorskwikipediaen (der eg har skrive artikkelen om ordklasser) og det dokumentet du viser til, har same liste over ordklasser, ei liste som er identisk med Axel Bojer si liste. Så tidas tann er ikkje så hardhendt som Karl Ove vil ha det til.
Diskusjonen i Gramterm-dokumentet som Karl Ove viser følgjer forøvrig NRG også i undergrupperinga, ikkje 100 %, men svært nært. Der det er usemje, er grunnane for dei vala dei gjer (kva som er lett å lære for skoleelevar) irrelevant for dette prosjektet, her må de gjere ei sjølvstendig vurdering. Inndelinga av adverb bør skje på MORFOLOGISK grunnlag, i og med at det for stavekontrollen er morfologien som er relevant.
Elles er Gramterm.pdf i tråd med NRG også i tempussystemet (bortsett frå skilnaden "presens perfektum futurum" vs. "presens futurum perfektum". Eg er heilt samd med Gramterm, og har no oppdatert nynorskwikipediaen si framstilling (jf. artikkelen om norsk språk).
Viss du på andre punkt er usamd med framstillinga på nynorskwikipediaen vil eg gjerne høyre meir om det. Det er mange opne felt, og ein del amatørisme ute og går, men stort sett er det mogleg å sjå kva som er kva, og det største problemet er eigentleg alt det som ikkje står. Men det som manglar er det ikkje mogleg å feilsitere.
Trond.
---------------------------------------------------------------------- Trond Trosterud t +47 7764 4763 Institutt for språkvitskap, Det humanistiske fakultet m +47 950 70140 N-9037 Universitetet i Tromsø, Noreg f +47 7764 5216 Trond.Trosterud (a) hum.uit.no http://www.hum.uit.no/a/trond/ ----------------------------------------------------------------------
On Fri, Jan 13, 2006 at 03:05:52PM +0100, Axel Bojer wrote:
fredag 13. januar 2006, 14:42, skrev Petter Reinholdtsen:
[Axel Bojer]
Verb infinitiv, presens, fortid, perf-part, imperativ
fortid -> preteritum (spiste) (perfektum er «har spist», men en perfektum partisipp er vel da «spist», så vi trenger sikkert ikke perfektum)
Det kan være eksempler, hvor det brukes "er" og andre hvor det brukes "har" i perfektum.
Hilsen keld
Trond Trosterud skrev:
Petter Reinholdtsen kirjoitti 13. jan. 2006 kello 09.19:
CLASS: Substantiv hankjønn Substantiv bør delast inn etter bøyingsklasse (jf. ein grammatikk). Hugs at relativt mange substantiv er uregelrette.
Dette er en god ide, men enda bedre om vi kan legge ut en kort oversikt, forslår å bruke den som kalles "kodenøkkel" og står forrest i bokmålsordboka: For substantiv: f1, m1, m2, m3, n1, n2, n3 For adjektiv: a1, a2, a3, a4, a5 For verb: v1, v2, v3, v4
Dette skal det kanskje ikke være obligatorisk å fylle ut hvis det er vanskelig for enkelte å finne ut (vel, dokpros ordliste pluss litt forståelse for ordleddsregler er nok, men ...) Dermed trenger vi ikke inndelingen i kjønn i det hele tatt, som nevnt :-)
Jeg kan se om jeg får lagt dette ut i veiledningen, eller lenke til dokpro...
Sett frå synspunktet til ein rein stavekontroll finst det svært få ordklasser: Ubøyelege ord: preposisjonar, subjunksjonar, konjunksjonar, mange adverb og pronomen, interjeksjonar...
Forstår deg slik at disse dermed ikke trenger nærmere klassifisering.
* Da gjenstår vel bare determinativ, trenger vi å finklassifisere den? (Referansegrammatikken nevner: eiendomsord, pekerord og mengdeord.) * Adverbene har også mange underklasser, men vi trenger kanskje ikke spesifisere dem mer enn det som er gjort nedenfor?
Ein morfologisk stavekontroll treng ikkje vite meir om desse.
Derfor behøver vi kanskje ikke gå så veldig i detaljer på ordklassene, altså vil det være begrenset f.eks. hva vi trenger å skrive om pronomen. Trenger vi å finklassifisere dem? Så vidt jeg kan se bør vi finklassifisere iallfall (stort sett et kort referat av tidligere postinger, mest for å forsikre om at vi har fått med alt vi trenger)
Verb: Nåtid, preteritum, perfektum partisipp, infinitiv og imperativ Substantiv: Bestemt/ubestemt, genitiv, entall/flertall og bøyningsklasse Adjektiv og adverb: positiv, komparativ og superlativ, dessuten bøyningsklasse. Egennavn: genitiv (Har vi noen betegnelse for ikke-genitiv? Feltet skal vel bare stå tomt i dette tilfellet?)
Mvh Axel
Apropos egennavn, kan det være en ide å ta kontakt med statistisk sentralbyrå og be om en liste over navn brukt i Norge, med frekvensinformasjon, og så mate de mest brukte inn i stavekontrollen med og uten genitivs-s?
De mest populære er tilgjengelig på <URL:http://www.ssb.no/emner/00/navn/man.html?, men det ser ut til å kun være de mest brukte tilgjengelig på web. Dog. de mest populære (dvs. fler enn 200 bærere) manns og kvinnenavn er jo ikke et dårlig utgangspunkt. De er tilgjengelig på websiden.
Petter Reinholdtsen skrev:
Jeg har forresten begynt å fylle inn ROOT-feltet med grunnordet til det aktuelle ordet, for å gjøre det enklere å maskinelt hente ut alle ord som har samme grunnord. Jeg foreslår at andre gjør det samme.
God ide, enda bedre ville det vært om dette kom med på de e-postene med ord som skal rettes som enkelte mottar. Er dette mulig?
Mvh Axel