From: Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org To: i18n-no@lister.ping.uio.no
black -- svart? -> tiltredes fra min side
Kanskje «svartfeit» kan brukast?
Synes kanskje «svart» høres bedre ut, det er vel klart nok at det har med det du kaller «tyngden» å gjøre?
(...)
Karl Ove Hufthammer
«plakatfeit»? Det får iallfall fram at det er snakk om ein type feit skrift.
Eg likar forslaget.
hm. Eller plakatbredde? Det er vel en beskrivelse av tegnbredden?
Nei, det er det ikkje. Det er snakk om skrift*tyngda*, ikkje skrift-/tegnbreidda. Sistnemnte er det me kallar «smal» (condensed) og «brei» (expanded).
Men det du kaller «tyngde» krever da at streken på bokstaven blir bredere? Til en viss grad kan man gjøre den svartere ved å bruke mer blekk/toner på samme sted, men svartere enn svart går jo ikke, så for f.eks plakatfet (eller hva vi nå kaller det) må man vel endre tykkelsen (på bokstavstrekene mener jeg)?
-Axel