- Axel Bojer (22.07.2008 23:04):
Vet noen om noen slags dokumentasjon om utbredelsen av a-infinitiv og/eller e-infinitiv på nynorsk? Jeg forstår det slik at det avhenger dels av landsdel.
Eg veit ikkje kva som finst av dokumentasjon, men ein kan utan tvil fastslå at e-infinitiv er det vanlegaste i profesjonelle nasjonale publikasjonar, medan a-infinitiv står sterkt i privat bruk, lokalaviser og kommunal administrason på Sørvestlandet der dialektane har a-infinitiv.
Sjølv har eg e-infinitiv i talemålet (frå Nordvestlandet), men valde a-infintiv då eg byrja å skrive nynorsk, sidan dette er den tradisjonelle forma medan e-infintitiv kom inn som ei tilnærming til bokmål i samnorsk-tida.
Jeg forsket litt selv i språkrådets publikasjoner.
1: http://spr%C3%A5kr%C3%A5det.no/nb-no/Politikk-Fakta/Fakta/Rettskrivingsrefor... og 2: http://spr%C3%A5kr%C3%A5det.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkiv... sier det kom inn i 1917, så vidt jeg forstår.
Videre[1]: «1938 Hovudmålsetjinga med denne reforma var, som i 1917, tilnærming til bokmålet.»
At a-infinitiv skulle vere meir gammaldags enn e-infinitiv er berre tull, det er utelukkande ei vanesak kva ein likar best. Men det ein må hugse er at det er bokmål som set standarden for språkleg normalitet i Noreg, så former som skil seg frå bokmål blir markerte.
Jeg fant iallfall at «Nynorsk har to jamstelte infinitivsendingar: -a og -e, som båe er i allmenn bruk.», på: http://spr%C3%A5kr%C3%A5det.no/nb-no/Tema/Sprakbruk-i-staten/Administrativ_n...
Forøvrig: Såvidt jeg forsto det betyr kløyvd at man veksler mellom -a og -e, ikke har bare det ene eller det andre, og dette er klammeform: «Kløyvd infinitiv (t.d. eta, gjera, koma, men elske, fange, skrive osv.) er ikkje hovudform og skal difor ikkje nyttast i statstenesta.» sier jo samme nettside.
Hilsen Axel Bojer