Vi bøyer verbene averbo i formene; infinitiv, presens, preteritum, og perfektum:
Å tenke, tenker, tenkte, har tenkt.
Ordet tenkende er er presens partisipp. Mens ordet tenkt er perfektum partisipp.
Setter man ordet tenkt (perfektum partisipp) sammen med ordet har (presens) får man perfektum.
Formen tenkende er verbets adjektiviske form.
Men skal man da lage to bolker med ordene som har endelsen ende??? Både som verb, og som adjektiv?
Med vennlig hilsen
Svenn Inge Ingebrigtsen IKT-veileder Villaveien skole mailto:svenn@online.no svenn@online.no Tlf: 76 91 26 13 Mob: 918 00 664 Privat: 75 91 06 24