On 10 Aug 01, at 8:06, Petter Reinholdtsen wrote:
[Jon Grepstad]
Webopedia definerer "whitespace" slik:
"Refers to all characters that appear as blanks on a display screen or printer. This includes the space character, the tab character, and sometimes other special characters that do not have a visual form (for example, the bell character and null character)." http://www.pcwebopedia.com/TERM/w/whitespace.html
Hva med å kalle det 'blanke tegn'? 'Kvitt mellomrom høres helt fjernt ut for meg.
En konstruksjon hvor "blank" er ett element, kan ha noe for seg. Fra før har vi for eksempel "blanklinje" eller "blank linje" (eng. "blank line"). Men kunne vi som andre element bruke noe annet enn "tegn"? De fleste tenker nok på "whitespace" som tomrom og ikke som tegn; de tenker på det som blir vist på en skjerm eller i en utskrift.
Ved nærmere ettersyn finner jeg at Norsk dataordbok bruker "blanktegn" for eng. "blank character" eller "blank". Det blir forklart med en ISO-definisjon: "grafisk representasjon av mellomromstegn". "Mellomromstegn" er på sin side brukt om eng. "space character" eller "space". Hvis jeg forstår dette rett, blir "blanktegn" dermed brukt om noe annet enn "whitespace".
"Blankfelt" kunne kanskje ha vært brukt, hvis det ikke allerede var opptatt, og hvis en ikke synes "felt" indikerer større flater, noe det vel gjør. Men jeg ser at Norsk dataordbok bruker "blankfelt" for eng. "blank", og forklarer det som "del av et datamedium der det ikke er registrert noen tegn".
Jon Grepstad
Jon Grepstad