On Mon, 6 Apr 2020, Johnny A. Solbu wrote:
On Monday 06 April 2020 01:07, Thomas Gramstad wrote:
Det er like enkelt å sortere på To: (evt både To: og Cc:), og det er mer nøyaktig også. (Tar ikke med off-list private meldinger og tråder der emne-prefiks fortsatt er med i sorteringen.)
Nei, det er det faktisk ikke.
Jeg får ofte to kopier av mailingliste-poster hvor jeg har deltatt i tråden, fordi noen(tm) enten ikke greier det, eller gidder ikke å gjøre annet enn å bruke «Svar Til Alle / Reply to All». Da får jeg en kopi som går via listen og en e-post som eksplisitt går direkte til meg uten å gå via listen.
Og da kan du sortere på både To: og Cc: (mer presist: To: ELLER Cc:) i samme sorteringsregel, dersom du ønsker at begge kopiene skal bli sortert i folderen/fila for liste-epost.
Jada, jeg vet jeg kan «slippe» kopi fra listen som også går direkte, men da komer heller ikke List-Id-headeren og jeg kan ikke sortere på List-Id.
Og det er én viktig grunn til at jeg ikke bruker List-Id.
Men sortering på "To: eller Cc:" vil sørge for at denne ene kopien som du får av postingen med dette oppsettet blir sortert i listefolderen/fila, siden slike meldinger har lista i Cc:.
På samme vis vet jeg om folk som utelukkende bruker listeprefix i emnefeltet som sorteringsregel. Om man fjerner listeprefiksen så mister de hele muligheten til effektiv og god sortering.
Tvertimot, som beskrevet ovenfor.
Å sortere på emneprefiks vil derimot raske med seg private meldinger som ikke er sendt til lista men bare til deg, men som inneholder emneprefikset (fordi "trådstart" var et listeinnlegg med prefiks). Altså falske positive.
Å sortere på emneprefiks vil ikke få med seg listeinnlegg som mangler emnefelt/Subject og dermed også mangler emneprefiks. Altså falske negative. (Avsender bør jo huske på å skrive emnefelt, men det er fullt mulig, og dessverre ikke helt uvanlig, å glemme det.)
Sortering på emneprefiks innebærer altså både falske positive og falske negative. Mens sortering på "To: eller Cc:" ikke gir hverken falske positive eller falske negative. Derfor er sortering på "To: eller Cc:" mye bedre.
Plass/antall tegn i emne-linja er en knapp ressurs som ikke bør sløses vekk på emne-prefiks.
Tullprat. Selv om det skulle være sløserig så gjør det lettere for folk å sortere bare ved å se emneoversikten.
Nei, det gjør faktisk ikke det, av minst tre grunner:
1. Emneordene kan i seg selv være lange/ordrike, da er det fint å kunne se så mye som mulig av dem.
2. Emnet kan være modifisert av avsender fordi kommentaren forskyver eller innsnevrer emnet bort fra trådstart. Da er det fint at avsender markerer dette foran i emnefeltet, men uten å fjerne det opprinnelige emnet (helt). Men da må det være plass i emnefeltet til å gjøre (og lese) dette.
3. Emnefeltet kan ha blitt forsøplet med automatiske Ad: Re: Sv: Sv: Ang: osv. utover i tråden. Da er det fint om noe av emnet fortsatt er synlig, og ikke i tillegg spises opp av et emneprefiks.
Thomas Gramstad