Den 01.12.2022 22:40, skrev Petter Reinholdtsen:
[Karl Ove Hufthammer]
Me har visst begge rett. I nynorskomsetjingane brukar Microsoft konsekvent «minidiagram», mens i bokmålsomsetjingane brukar dei anten «sparkline» eller «sparkline-grafikk». Gå for nynorskomsetjinga! :)
For meg, som skriver mest bokmål, må jeg si at «sparkline» eller «sparkline-grafikk» begge fremstår som nynorsk. :P
Helt enig i at «minidiagram» fremstår som bedre norsk.
På vestlandet bruker de mye spark. De er så råe på sparken at de går til og med på line med spark. VM i spark bør flyttes fra Hurdalen med det samme.
Beklager, men når jeg prøvde å lese sparkline som et nynorskord, ja, da ble det mange tullete tanker i hodet her.
- Sigmund