Om patent-rettighetskrangel rundt eierskap til ikoner og navnet Windows skriver Axel Bojer:
Skal se på det; vil ikke artikkelen skal bli så *veldig* mye lengre heller. (den fyller 7 A4 sider med godt med luft nå), men kanskje et par linjer holder ...
Skal du skriver et notat hvor du skal avsløre dine intensjoner, eller bare legge det i kulissene? Det vil være mer riktig å få det fram. Det kan til og med føre til en kortere artikkel enn den du har til nå.
Som man ser er det tusenvis av små oppfinnelser som har gjort datamaskinen mulig. Viktige bidrag er gitt til allmenhetens beste uten at oppfinnere har hindret bruk av resultatet av arbeidet.
Det finnes noen unntak. Microsoft fikk ikke laget ordentlig brukergrensesnitt for Windows før i utgave 95. Dette skyltes et firma som hadde tatt patent på hvordan man kunne plassere ikon direkte på skjermbakgrunnen.
Microsoft bygger inn systematisk inkompatiblitet i sine programmer. Har man kjøpt Windows Office 97 får man ikke lest Office 2000-dokumenter. Microsoft gjør dette for å selge mer av sine produkter, og tvinge fram oppgraderinger. Monopolmakten til foretaket gjør at de må konkurrere med seg selv. Dette gjøres ved hjelp av disiplinerende makt hvor det gjøres endringer i systemet som tvinger fram unødvendige oppgraderinger samtidig som konkurrenter holdes utenfor.
Når du har fortalt om disiplinerende makt der patenter er et verktøy som kan brukes både for å sikre induviduell frihet og konkurranse i markedet, så kan du fortelle om DVD-saken -- og fortelle hvorfor filmindustrien mener at det er galt at folk åpner panseret på bilen for å fylle vann, skifte plugger eller lage en bedre radiator.
mvh Knut