fredag 10. januar 2003, 14:55, skrev ketil V.: | fredag 10. januar 2003, 10:08, skrev Axel Bojer: | | Har skrevet en artikkel som jeg gjerne vil ha tilbakemeldinger på. | | Artikkelen er skrevet for steinerskolelærere/antroposofer, og jeg skal | | prøve om f.eks tidsskriftet «steinerskolen» vil ta det inn. Kanskje jeg | | kan overtale dem til å få bruke det selv også :-) Iallefall har jeg lagt | | dette ut her: | | | | http://bojer.no/linux/aapen%20kildekode%20i%20skolen.html | | | | Spesielt interessert er jeg selvfølgelig i rene faktafeil eller | | korrigeringer. Området jeg behandler er stort, og det er nok mange | | fallgruber ... Dessuten er jeg ikke utdannet i dette ;-) | | Eventuelle språklige innspill mottas også med takk! | | | | mvh Axel Bojer | | Du har et sprang fra 70 - tallets unix til Linux. I denne perioden er det | to ting jeg synes er viktig: | | 1: Den klonen av CP/M-86 som IBM fikk laget (blant annet for å unngå å | betale rettighetshaverne til CP/M), som kalles DOS, 1.1 kom til norge i | 80 eller 81, synes jeg å huske | | 2: Den klonen av brukergrensesnittet til Macintosh som Microsoft laget, | Windows. | | En av grunnen til at Windows - grensesnittet ikke fikk utseendet skikkelig | før Win95 var en rettighetskrangel mellom de som hadde vært fremsynte nok | til å patentere dét å ha ikoner direkte på skjermbakgrunnen, og Microsoft. | | Slike rettighetskrangler som det var mot Microsoft før, har Microsoft selv | kjørt mot de som nå vil følge Microsofts tradisjoner om å "titte over | skulderen". Derfor har det vært rettssaker i USA om opphavsrettighetene til | navnet Windows (se www.lindows.com), og Microsoft har patentbeskyttet mange | deler av fildefinisjonene side (for eksempel deler av hvordan et WordXP - | dokument skal se ut når det er lagret på harddisken) for å unngå | konkurranse.
Skal se på det; vil ikke artikkelen skal bli så *veldig* mye lengre heller. (den fyller 7 A4 sider med godt med luft nå), men kanskje et par linjer holder ...
Om patent-rettighetskrangel rundt eierskap til ikoner og navnet Windows skriver Axel Bojer:
Skal se på det; vil ikke artikkelen skal bli så *veldig* mye lengre heller. (den fyller 7 A4 sider med godt med luft nå), men kanskje et par linjer holder ...
Skal du skriver et notat hvor du skal avsløre dine intensjoner, eller bare legge det i kulissene? Det vil være mer riktig å få det fram. Det kan til og med føre til en kortere artikkel enn den du har til nå.
Som man ser er det tusenvis av små oppfinnelser som har gjort datamaskinen mulig. Viktige bidrag er gitt til allmenhetens beste uten at oppfinnere har hindret bruk av resultatet av arbeidet.
Det finnes noen unntak. Microsoft fikk ikke laget ordentlig brukergrensesnitt for Windows før i utgave 95. Dette skyltes et firma som hadde tatt patent på hvordan man kunne plassere ikon direkte på skjermbakgrunnen.
Microsoft bygger inn systematisk inkompatiblitet i sine programmer. Har man kjøpt Windows Office 97 får man ikke lest Office 2000-dokumenter. Microsoft gjør dette for å selge mer av sine produkter, og tvinge fram oppgraderinger. Monopolmakten til foretaket gjør at de må konkurrere med seg selv. Dette gjøres ved hjelp av disiplinerende makt hvor det gjøres endringer i systemet som tvinger fram unødvendige oppgraderinger samtidig som konkurrenter holdes utenfor.
Når du har fortalt om disiplinerende makt der patenter er et verktøy som kan brukes både for å sikre induviduell frihet og konkurranse i markedet, så kan du fortelle om DVD-saken -- og fortelle hvorfor filmindustrien mener at det er galt at folk åpner panseret på bilen for å fylle vann, skifte plugger eller lage en bedre radiator.
mvh Knut
fredag 10. januar 2003, 15:29, skrev Knut Yrvin: | Om patent-rettighetskrangel rundt eierskap til ikoner og navnet | | Windows skriver Axel Bojer: | > Skal se på det; vil ikke artikkelen skal bli så *veldig* mye lengre | > heller. (den fyller 7 A4 sider med godt med luft nå), men kanskje et par | > linjer holder ... | | Skal du skriver et notat hvor du skal avsløre dine intensjoner, eller | bare legge det i kulissene? Det vil være mer riktig å få det fram. Det | kan til og med føre til en kortere artikkel enn den du har til nå. | | Som man ser er det tusenvis av små oppfinnelser som har gjort | datamaskinen mulig. Viktige bidrag er gitt til allmenhetens beste uten | at oppfinnere har hindret bruk av resultatet av arbeidet. | | Det finnes noen unntak. Microsoft fikk ikke laget ordentlig | brukergrensesnitt for Windows før i utgave 95. Dette skyltes et firma | som hadde tatt patent på hvordan man kunne plassere ikon direkte | på skjermbakgrunnen. | | Microsoft bygger inn systematisk inkompatiblitet i sine programmer. | Har man kjøpt Windows Office 97 får man ikke lest Office | 2000-dokumenter. Microsoft gjør dette for å selge mer av sine produkter, | og tvinge fram oppgraderinger. Monopolmakten til foretaket gjør at de | må konkurrere med seg selv. Dette gjøres ved hjelp av disiplinerende | makt hvor det gjøres endringer i systemet som tvinger fram | unødvendige oppgraderinger samtidig som konkurrenter holdes utenfor. | | Når du har fortalt om disiplinerende makt der patenter er et verktøy som | kan brukes både for å sikre induviduell frihet og konkurranse i markedet, | så kan du fortelle om DVD-saken -- og fortelle hvorfor filmindustrien mener | at det er galt at folk åpner panseret på bilen for å fylle vann, skifte | plugger eller lage en bedre radiator. | | mvh Knut
Godt poeng. Skal se hva jeg kan gjøre!
Axel