* Petter Reinholdtsen (pere@hungry.com) [010814 11:16]:
[Herman Robak]
Synes "demon" er helt greit. Det er i alle fall det jeg snakker om "til daglig", og jeg tror alle data-kyndige vil forstå det helt fint.
Hvis de har UNIX-bakgrunn, ja. Men det har ikke målgruppen vår!
Du mener vel ikke at vi skal erstatte oversettelser som er i daglig bruk av de som bruker begrepene, med noe helt nytt som hverken de som bruker begrepet, eller de som kommer til å møte det nye begrepet, vil forstå.
De som trenger å forholde seg til daemons trenger å lære seg at de kalles demoner på norsk.
Jeg er enig, jeg tviler på at en klarer å finne på et ord som forklarer for en ikke-datakyndig hva en demon egentlig er. I alle fall ikke uten å støte fra seg de som _er_ datakyndige (sånn som meg -- jeg vil gjerne ha norske versjoner av programmene jeg bruker uten å le). ;)
Eivind