Lars Ivar Igesund wrote:
2009/6/1 Håkon Løvdal hlovdal@gmail.com:
2009/5/31 Kolbjørn Stuestøl kol-stue@online.no:
In computer science an array has a "myarray(x,y,z)" form for a 3
...
«minTabell(x,y,z)». Ein todimensjonal tabell som «minTabell(x,y)». Det
Jeg vil be om at «mintabell(x,y,z)» (eller «min_tabell(x,y,z)») brukes. Slik blandingsgreie av store og små bokstaver er veldig uleselig[1] og jeg ser ikke noe poeng i å introdusere det når det ikke finnes i originalen.
Mvh Håkon Løvdal
[1] Test: hvilken av de to linjene under er enklest å lese?
Høvdingens_kjære_squaw_får_litt_pizza_i_Mexico_by HøvdingensKjæreSquawFårLittPizzaIMexicoBy
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
minTabell er vitterleg meir leseleg, og det samme gjeld den lengre setninga (etter mi personlege meining). Innan programmering er det få emne som er meir "plaga" av synsing rundt akkurat dette og er heilt og holdent knytta til smak, behag og kva ein er vant med.
Lars Ivar
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
Som du sier er dette fullstendig knyttet til smak, behag, og kanskje aller mest, vane. Om man er vant til CamelCase, er det selvfølgelig lett leselig. Det er både vanlig med understreking (underscore) mellom ord og med CamelCase; det kommer bare an på programmereren og språket (noen språk som supergamle Mesa tillater ikke underscore (fordi Xerox-maskinene det ble brukt på ikke støttet det)). Det er også forskjeller i hvordan CamelCase brukes, i Java er det regler (selv om disse reglene kun er normative) for at klassenavn skal begynne med stor bokstav, mens andre navn skal ha liten forbokstav I C er det fortsatt vanlig med understreking, mens i Java, og gjerne også i C++, er det vanlig med CamelCase.
Her er det ikke snakk om å lage noe som er leselig for programmerere, men for alle slags mennesker. Derfor er det kanskje bedre med understreking, som likner mellomrom på mange måter, for et generelt publikum. Lange setninger er også ofte mer lettleselig med understreking enn CamelCase, rett og slett fordi mange ikke er vant til å lese scriptio continua (tekst uten mellomrom og tegnsetting). Om du kan lese øst-asiatiske språk som bruker kanji/hanzi eller liknende tegn, er du sikkert vant til å lese tekst uten mellomrom (og uten store og små bokstaver for den saks skyld), men de har tatt til seg vestlig tegnsetting. Det finnes mange prinsipper for å gjøre ting lettleselig, det er derfor man noen ganger velger å bruke bindestrek i sammensetninger i norsk, eller hvorfor aviser velger å ha tynne tekstkolonner i tekstene sine.
Men dette er igjen basert på synsing fra min side. Jeg legger stort sett ikke merke til CamelCase, og synes ikke dette er problematisk, men jeg har programmert på hobby-basis i over ti år.
Vh. Sigmund Hansen