torsdag 25. mars 2004, 15:10, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2004-03-25 12:28:38 +0100]:
søndag 21. mars 2004, 14:37, skrev Eivind Tagseth:
- Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org [2004-03-21 13:55:54 +0100]:
Det *norske* tastaturoppsettet inneheld visstnok tastebindingar til alle ISO 8859-1-teikn. « og » får du her med «Alt + Z» og «Alt + X». Er det nokon som kjenner til ei oversikt over dei andre tastebindingane?
$ xmodmap -pke
.. og hvordan vet jeg hvordan jeg får tak på f.eks «keykode 51»?
$ xmodmap -pke | grep 51 keycode 51 = apostrophe asterisk dead_doubleacute multiply
Altså er keycode 51 apostrof-tasten hos meg. Du kan også bruke xev, som skriver ut keycode til den tasten du trykker ned.
:-)
til Kjetil: Proevde keycode 47 = semicolon colon leftsinglequotemark guillemotleft keycode 48 = apostrophe quotedbl rightsinglequotemark guillemotright
Dette blir jo litt klønete om ikke resten av tastaturet ditt har engelsk layout... Men det fant du jo ut... ;)
Jepp :-)
En mer naturlig plass på det norske tastaturet er kanskje på z og x:
keycode 52 = z Z guillemotleft less keycode 53 = x X guillemotright greater
(skift ut less og greater med singlequotemark-ene, less og greater har du jo rett ved sidenav likevel):
(...)
Nei, ikke i det hele tatt, for der ligger « og » som jeg bruker _ofte_ :-) En mer naturlig plass ville vært istedenfor «falsk» apostrof (stjernetasten) og æ-tasten. Men ser at den har følgende: keycode 48 = ae AE dead_circumflex dead_caron slutter av dette at æ=følgende: Tastekombinasjon: vanlig +Shift + Alt GR ?? Tegn æ Æ ^(sirkumfleks) og den siste? Hva er «dead_caro» og hva trykker jeg for å vise det? (Alt eller Ctrl virket ikke)
-Axel