Robert Bauck Hamar skrev:
*Thor Erik Lie:
2010/2/9 Sigmund Hansen lister@chickensoft.com
Thor Erik Lie wrote:
satt og tenkte og vi har jo faktisk et sernorskt uttryk for Avatar, Profil bilde. enig? Thor Erik http://thorerik.net
Jo, profilbilde fungerer fint for forum. Om det er i et spill eller liknende, passer det ikke like bra (tenk Xbox360 avatars eller Miis på Wii).
I mitt tilfelle er det snakk om en web applikasjon, så det er ikke snakk om spill sammenheng. men i Xbox360/wow/wii ol. kan man vel heller bruke karaktér?
Skjønt denne betydningen av ordet karakter er på full fart inn, er den foreløpig ikke inne i ordbøkene (har sjekket Norsk ordbok og Bokmålsordboka), og må vel karakteriseres som en import fra engelsk. Da er det vel bedre med figur, som har litt lengre tradisjon.
Ja, eller skikkelse/rollefigur.
-Axel