tirsdag 10. mai 2005, 21:24, skrev Herman Robak:
(lang tråd, dette her ...)
On Tue, 2005-05-10 at 19:28, Axel Bojer wrote:
tirsdag 10. mai 2005, 19:20, skrev Herman Robak:
Det er ofte behov for å være mer presis enn originalen; vi er slett ikke alltid fornøyd med den.
Men du vil allikevel bruke den i din oversettelse?
I stedet for en oversettelse av selve ordet «wipe», ja. Akkurat som «daemon» like greit kan bli stående, hvis «djevel» eller «demon» er det beste oversetteren kan komme opp med (vi landet på «nisse»).
Igjen: Hvem er målgruppen? Er det folk som aldri har hørt eller lest om videoredigering før? For dem ville videoredigering på Linux være en altfor stor bøyg, er jeg redd. Derfor skal vi være lydhøre over- for de som orker å bruke Linux til videoredigering; sånne som meg.
Dette er som sagt standardordet på windows, så hvis vi snakker om nybegynnere på Linux som har brukt norsk programvare for presentasjoner før, så vil de kjenne igjen ordet. Jeg støtte på ordet i OOo, og det skal jo bl.a være for skolebarn (om enn ikke de minste). Hvordan denne funksjonen ser ut i videoredigeringsprogrammer vet jeg ikke.
Visuelt sett så ligner den. Det er nok mest fordi presentasjons- verktøyene hentet sine metaforer og effekter fra filmens verden. Filmspråket er eldre, og jeg vil be om en viss forsiktighet med å gjenbruke uttrykk fra PowerPoint of Impress på film/video.
Siden det allerede heter «visk ut» i PowerPoint, bør effekten hete «visk ut» i OO Impress også. Typisk tavle-metafor, som passer bra for en tavle-erstatning.
Da er vi i det minste enige om det :-)
På filmlerretet ville «visk ut» minne mer om den gamle flashback-effekten:
Detektiven: Når så De sist herr X i live? Madamen: Det var igår... (Bildet blir bølgende og uskarpt,) (overtones scenen som Madamen forteller om;) Madamen (voiceover): Jeg var på vei hjem... (bildet er skarpt igjen.)
Og dette vil du ikke se som en tavlemetafor? Utifra det du beskriver kunne kanskje uttoningseffekt eller overgangseffekt fungere? Vet ikke hva som allerede er belagt i det området der :-)
Mvh Axel