On Tuesday 04 November 2008 19:10:26 Axel Bojer wrote:
Jeg har (også før) søkt i hele kildekoden, og får opp GPL flere steder, men uten versjonsangivelse. Hvis man derimot tenker på at dette prosjektet ble startet før GPL v3 kom på banen, så er det nærliggende å si at GPL v2 er den versjonen som gjelder. Noen velger dog å angi «... eller senere», men siden det ikke er gjort, så vil jeg velge å mene at GPL v2 er rett versjon og at det ikke er så lett å endre. Kanskje vi da bør endre overalt til GPL v2? Eller har mangelen av angivelse av versjonsnummer noen bestemt betydning? Det var spesielt dette siste som fikk meg til å fundere.
Når versjonsnummer ikkje er oppgjeve, betyr det at ein ikkje bryr seg om formalitetar. Då er det rimlegast å tolke det som versjon 2 eller nyare.
Er vi altså låst til GPL versjon 2?
Eg tvilar sterkt på det.
Vi bør iallfall enten be Ordbanken om tillatelse til å bruke versjon 2, eller vi må bruke versjon 3 på alt. Men da jeg antar at vi må ha tillatelse fra alle bidragsytere for å gå over til v3, så er vel det utelukket.
Det er ikkje noko problem. Sidan delar av materialet er GPLv2 eller nyare og delar er GPLv3, blir pakka totalt sett berre distribuerbar under GPLv3.
Seier forresten ikkje ordbanken GPLv3 eller nyare? I alle fall bør prosjektet seie at alle nye bidrag er GPLv3 eller nyare, slik at når GPLv4 kjem om ein femti års tid, så er det berre ordbanken sin lisens som må oppgraderast.
Erik