torsdag 23. juni 2005, 14:51, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer wrote:
akutt aksent
«Skriveregler» sier «akutt-tegn», samme gjør bokmålsordlista, så det bør være greit.
http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=3138
circumflex sirkumfleks ( ? , f.eks.: dyrefôr)
cirkumfleks
Ikke nødvendigvis, begge deler er lov (jfr. bokmålsordlista), og jeg foretrekker å la bokstaven «C» avgå en stille død da den ikke har noen selvstendig funksjon (dekkes av andre bokstaver).
No skriv både språkforskarar, Språkrådet, norsklærarar og alle andre som kan stava dette dette som «cirkumfleks». Eg synest ikkje det har noko for seg å ta i bruk ein annan stavemåte.
Mulig det, men språkrådet har allikevel godkjent begge variantene [1]. Ser som sagt ingen grunn til å holde liv i en overflødig og forvirrende bokstav der vi faktisk har mulighet til å kvitte oss med den :-) Det er altså valgfritt.
Mvh Axel
[1] http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sirkumfleks&bokm...