Siterer Thomas Nygreen nygreen@gmail.com:
Den 20:56 3. januar 2012 skrev Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org følgende:
Kan me gå for «hjelpeboble»? Send kommentarar kjapt. Om det ikkje kjem nokon innvendingar, endrar eg fellesordlista og nynorskomsettinga om nokre dagar.
Jeg synes oversettelsene bør være «hjelpeboble» og «hjelpetekst». Det siste bør være med fordi det veldig ofte ikke er snakk om en boble.
Jeg liker i utgangspunktet ordet hjelp bedre enn boble fordi det i mine ører høres mer ut som et norsk ord, men problemet jeg har med å begrense dette til å kun bruke hjelp som stamme er at det ofte egentlig ikke er snakk om hjelp - i alle fall ikke i en vanlig forståelse av ordet hjelp. Småvinduene som spretter opp, enten vi kaller dem bobler, bokser eller noe annet inneholder ofte detaljinformasjon fra det elementet man holder pekeren over - ikke hjelp i den forstand at informasjonen hjelper oss å forstå funksjonen til elementet. Da blir det et spørsmål om hvor løst vi skal bruke begrepet hjelp. Informasjon er mer generelt, men det beste er vel om man klarer å bruke det begrepet som er mest korrekt i den aktuelle sammenhengen. God «gammeldags» hjelp får man vel først og fremst for verktøylinjeknapper og innstillingsmuligheter, men bruken av teknikken er i dag utvidet langt utenfor det opprinnelige formålet.
Eksempler: Dolphin (KDE) viser forhåndsvisning av mapper og filer (f.eks. tekstfiler, PDF, bilde) samt filtype, størrelse, siste endringstidspunkt med mer (antall linjer, ord og tegn for tekstfil, bredde og høyde for bildefil)
Skrivebordsbytter Plasma-element (KDE) viser liste av vinduene som er åpne i skrivebordet
Oppgavebehandler Plasma-element (KDE) viser miniatyrbilde av vinduet samt hvilket skrivebord det er plassert på.
KMix Plasma-element (KDE) viser lydstyrken.
Enhetsvarsler Plasma-element (KDE) viser sist tilkoblete enhet
KMail viser meldingsemne, avsender, mottakere, medldingsdato, status og størrelse om man holder musepekeren i ro over en melding i meldingslista
Med det innlegget overlater jeg avgjørelsen til alle dere som har lengre fartstid enn meg her.