Hei,
Den 27.12.07 skrev Erik Haugan erik@haugan.no følgende:
- Alexander Rødseth (26. des 2007 21:16):
vertex : punkt (det er ikke nødvendigvis et hjørne, og det føles mindre naturlig å si "node")
edge : koblingslinje (det er ikke nødvendigvis en kant i den forstand jeg kjenner ordet "kant")
Ein 3D-modell er i prinsippet eit polyeder, og skjeringslinene mellom sideflatene heiter kantar på norsk. Det kompliserer saka litt at polyederet er modellert som eit maskenett der to tilgrensande masker (polygon) i kan liggja i same plan slik at det ikkje oppstår noka skjeringsline eller kant i polyederet, men lina er framleis ein kant i dei to polygona som møtest der. Eg ser ingen grunn til å finna opp ny terminologi her.
På samme måte som jeg tror det er urealistisk å få folk som jobber med 3D til å bruke ord som "polyeder" om 3D-modellene sine, tror jeg det er urealistisk å få de til å ta i bruk ord som "kant" når "edge" er mer beskrivende og like lett å si. "koblingslinje" er kanskje ikke lettere å si, men det forklarer i alle fall konseptet. Forhåpentligvis finnes det et enda bedre norsk ord.
Selv om man har norske ord for grafteori, er det ikke dermed sagt at det vil fungere å inkorporere disse i 3D-programmer oversatt til norsk eller i norske miljøer der man jobber med 3D. Grafteori er et beslektet, men anderledes felt.
[...] Eg meiner me bør halda oss til innarbeidd terminilogi, dvs. "hjørne".
Jeg har mine tvil om at dette er innarbeidet terminologi, men lar meg gjerne overbevise om det motsatte. Har du et eksempel fra et 3D-program oversatt til norsk eller et miljø der man jobber med 3D? Jeg har spesielt den norske oversettelsen av Blender i bakhodet.
Det som forvirra meg var at eit hjørne (vertex) kunne ha ein normalvektor. Dette gjev ikkje geometrisk meining, men etter å ha undersøkt litt meir viser det seg at det slett ikkje er ein normalvektor men eit misvisande namn for ein vektor som blir brukt i Gouraud shading-algoritmen (som jamnar ut overgangane mellom polygona i maskenettet).
Om så det ikke har geometrisk mening, kan det fortsatt ligge lagret i en fil, selv når informasjonen ikke blir brukt til Gouraud-shading. Det kan også ligge annen data knyttet til et punk (vertex). Språket som brukes i sammenheng med geometri/grafteori passer ikke alltid så bra.
face : flate
Eller sideflate. Det er sikkert OK å bruka berre "flate" der det ikkje kan misforståast.
Hva med en flate som spent opp mellom motstående hjørner inne i en kube? Ville du kalt den for en sideflate?
Om så vi ikke blir 100% enige om hvilke ord vi ville brukt til hvilke konsepter setter jeg uansett pris på innspillene. :-)
- Alexander