On 7 Apr 03, at 16:14, Keld Jørn Simonsen wrote:
On Sun, Apr 06, 2003 at 08:42:02PM +0200, Knut Yrvin wrote:
Til Språkrådet og Norsk standardiseringsforbund
Av Knut Yrvin prosjektleder OpenOffice til norsk og Skolelinux.
Det er oppstått et spørsmål om nummerskilletegn hvor språkrådet anbefaler mellomrom ved tusenskille. Dette fordi skilletegn og rekkefølger av tall, ukedager og annet er viktig for å få oversatt og bruke dataprogram på korrekt norsk og samisk.
Når det gjelder tusenskilletegn[1][2] viser oversikter over anbefalte standarder at Norsk standardiseringsforbund har et annet råd enn Språkrådet.
Skolelinux mener i utgangspunktet at godt norsk språk best blir ivaretatt av av Språkrådet. Det betyr at Språkrådets anbefalinger har forrang ved oversetting og tilpasning av dataprogram slik at de kan oversettes og brukes på norsk. Sametingets språkavdeling har dette på oversetting til nordsamisk.
Ja, jeg synes også at Skolelinux skal følge Språkrådets anbefalinger når det gjelser norsk språkanvendelse. Problemet her er dog at vi befinner oss i en gråsone. Skolelinux følger en rekke tekniske anbefalinger om hvordan prosjektet skal implementeres, og her er det en rekke basale standarder fra Norsk Teknologi Senter (NTS) som Skolelinux følger. Det gjelder bl.a. NS-ISO 9945 som er POSIX standarden og som fastlegger den grunnleggende funksjon av styresystemet og de grunnleggende nytteprogrammer. Og det meste av programvaren i Skolelinux er skrivet i de norske og internasjonale standardene for programmerinigsspråkene C og C++. Et språkligt område hvor Skolelinux følger NTS-standarder er tegnsett, hvor NS-ISO 8859-1 og NS-ISO 10646 blir brukt, og på det kulturelle området blir ISO TR 14652 brukt, det det er dette som er implementert i Linux og derfor til rådighet.
Gråsonen er her omkring tall som framtreder i en ikke-språklig framstilling. Jeg oppfatter Språkrådets anbefalinger for tall som når de skal inngå i en løpende tekst, f. eks. et brev. Derimot er NTS anbefalinger rettet mot programvare: hvad bør være det vanlige i et norsk miljø for at det er kulturellt akseptabelt, også selv om det ikke inngår i en løpende norskspråklig tekst.
NTS anbefaling, at utelate tusenskilletegn i vanlige tall, skal ses på denne bakgrunnen. Den relaterer seg til all utskrift af tall fra programvare, og også til all innlesing av tall. Det er ikke en anbefaling som er beregnet på presentasjon i en løpende tekst, men på utskrifter av beregninger, tabeller mm. Hodeformålet er å komme den utbredte praksis med anvendelse av punktum som desimalskilletegn til livs. Anbefalingen gjelder også for tall hvor ikke komma inngår.
Mht. anbefalingen omkring beløpsangivelser bygger anbefalingen fra NTS på at punktum benyttes som tusenskilletegn i de fleste banker og i finansiel programvare. Det er også oppfattelsen at et mellomrom som tusenskilletegn er forvirrende når det er flere tall som presenteres. Her kan det være svært at se hvornår et tall holder opp og hvornår det neste starter, hvis mellomrom brukes. Bruk av punktum øker her lesevennligheten og er stadig kulturellt akseptabelt.
Det er mulig at anbefalingerne fra NTS skal presiseres og utbygges med rettningslinjer for presentasjon i løpende tekst, og andre overveielser, slik som forskjeller mellom presentasjon av beløpsstørrelser og vanlige tall. Kanskje Skolelinux skulle komme med et forslag til NTS om dette.
Vennlig hilsen Keld Simonsen Redaktør av anbefalingerne fra NTS
Med vennlig hilsen
Jan Hoel - rådgiver Norsk språkråd (http://www.sprakrad.no) Postboks 8107 Dep., 0032 Oslo Besøk: C.J.Hambros pl. 5 E-post: hoel@sprakrad.no Tlf.: 24 14 03 50 (s.bord), 24 14 03 59 (dir.) Faks: 24 14 03 51