On Monday 14 February 2005 20:43, Petter Reinholdtsen wrote:
[Jon Kåre Hellan]
Hva er status med datoformat i norsk localer?
Det er fortsatt flere motstridende spesifikasjoner om hvordan de skal se ut. Jeg har ikke sett noen bevegelse når det gjelder det problemet. Det var snakk om at Standard Norge skulle starte en arbeidsgruppe for å se på de norske locale-settingene, men i stedet har de fra 1. januar 2005 meldt seg ut av arbeidet med locale-standardisering (ISO SC22). NUUG forsøker å få Norge tilbake i dette arbeidet, men vi vet ikke helt hvordan vi skal nærme oss problemet i og med at forutsetningene vi fikk høre om i høst var endret da vi fikk tilbakemelding nå over jul. :(
Så lenge månedsnavn ikke skal være med, er det ingen grunn til at bokmål og nynorsk skal være forskjellig. Er det noen grunn til å ikke bruke '14.02.2005', slik som Windows?
Tja. jeg er enige i at formatene bør være like, men vet ikke helt hvordan jeg skal begrunne hvilke av dem som bør velges.
Begrunnelsen bør formuleres på engelsk og legges inn på URL:http://sources.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=73.
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
Personlig foretrekker jeg at dato skrives (for å ta dagen i dag som eksempel) 2005-02-14 av den enkle grunn at filer som da starter med dato blir kronologisk soltert, men det er jo bare smak og behag - subjektivt :)
Jeg skulle helst sett at vi hadde en global dato-standard. Er greit med datoer hvor det er den 13. dagen eller senere, men det er vanskelig å vite på internasjonale nettsider om de vil ha DD/MM/YYYY eller MM/DD/YYYY. (For meg er det ikke et veldig stort problem, siden jeg er født den 13. i måneden og får en feilmelding om jeg har tastet inn feil ;)