Søndag 3. august 2008, skrev Axel Bojer:
Jeg for min del har ikke hørt noen snakke om systemeier, og forestiller meg at en systemadministrator er den som har ansvaret for systemet.
Dette er ikke helt korrekt. Vi har samme språklige forvirring på skoler med driftsavtale. Rektor på skolen er såkalt IT-ansvarlig. Det er altså ikke den personen som man kontakter ved eventuelle problemer. Navnet på denne driftsrollen er IT-kontakt.
At man kan eie noe man ikke administrerer bør nok presiseres nærmere (med flere ord e.l.) om det er et poeng.
Systemeier er et vanlig begrep innen telebransjen. Nå er IT-bransjen mer umoden enn telebransjen, så de kan ha tatt i bruk ord som er litt rare.
Jeg ville nok foretrekke systemkontakt eler systemadministrator. Men ordet systemvaktmester ville også være mer riktig enn systemansvarlig.
Til slutt er det ikke nødvendigvis et kvalitetstegn eller et godt argument at Microsoft gjør noe, og derfor skal vi gjøre det samme. Snarere tvert imot bør man med en gang se om det er bedre norske oversettelser av engelse ord, straks man ser oversettelsene i produsenteid programvare.
Beste hilsener
Knut Yrvin