Espen Talberg wrote:
Jeg er i ferd med å bytte adresser denne måneden, og det vil ta litt tid før serveren er satt opp på nytt. Neste adresse blir midlertidig, så det er ikke sikkert at jeg vil ta meg bryet med å ordne nettilgang der.
Tjeneren blir tatt ned siste uke i mars, og det kan drøye så lenge som til oktober før den kommer opp igjen.
En løsning er å leie plass et sted midlertidig, men det er ikke sikkert at det skjer akkurat i månedsskiftet. Jeg har sett på priser og det er ikke så avskrekkende, men jeg må utsette arbeidet til jeg får litt bedre tid/penger.
En annen løsning jeg har tenkt på en stund er å la andre overta ansvaret for synonymordlisten, hvis det viser seg at noen brenner for oppgaven. Selv så har jeg mistet ganske mye av interessen av mange grunner, men jeg er allikevel ikke villig til å la synonymordlisten forsvinne helt av den grunn.
Så: Synonymordlisten blir tatt ned en kort periode fra uke 13, og om noen vil overta så send meg en forespørsel, ellers så vil synonymordlisten dukke opp en gang mellom april og oktober.
Jeg kan godt ta over :-) Jeg ser endringene har gått drastisk ned, så jeg forstår om det er en av grunnene, jeg har f.eks. lenge ikke tatt meg tid til å gjøre så mye (da jeg alt har gått igjennom det meste som er der i alle fall), men har planer om nye økter :-)
Det er altså en stor del av det som ligger der som jeg har lagt inn allikevel, og jeg får lov å bruke noe av arbeidstiden på det også.
Likevel kjenner jeg (ennå?) ikke så mye til det bakenforliggende systemet, så om du, Espen, hadde vært behjelpelig med å sette dette opp på en annen tjener, ville det vært fint.
Vi har på stavekontrollmøtene snakket litt luftig om å samle tjenestene på ett sted. Hvilket av alle stedene har vi mest kontroll over slik at det er enklest å gjøre endringer? Hva med svn på no.speling.org?
Domenet synonymer.merg.net bør forbli (om ikke annet så som en peker), om ikke Espen har råd til å betale avgiften bør vi enten ta kronerulling eller be om en sponsor. Kanskje Åpne kontorprogram på norsk er villig, det er vel uansett ikke snakk om mer enn noen hundrelapper i året, så det bør vel ikke være bøygen her :-)
Et alternativ vi bare snakket løst om var å ha en egen maskin der vi samler absolutt alt som har med stavekontroll å gjøre altså alle nettstedene vi nå har[1], en maskin vi selv har full kontroll over, det vil si root-tilgang og gjerne også fysisk tilgang. Vet ikke om det er mulighet til det. Ideen er noe uferdig, men siden dette kom opp nevner jeg det allikevel.
Hilsen Axel
1: http://synonymer.merg.net http://tyge.sslug.dk https://alioth.debian.org/scm/?group_id=30577 http://no.speling.org http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/M%C3%B8teplan
Det kan kanskje forenkle administrasjonen )og rekrutteringen) om alle disse blir tilgjengelige fra et og samme sted. (Symbolske lenker, pekere og annet kan og bør nok da brukes for å ikke miste kontakten med de nettstedene vi har).