Jeg er i ferd med å bytte adresser denne måneden, og det vil ta litt tid før serveren er satt opp på nytt. Neste adresse blir midlertidig, så det er ikke sikkert at jeg vil ta meg bryet med å ordne nettilgang der.
Tjeneren blir tatt ned siste uke i mars, og det kan drøye så lenge som til oktober før den kommer opp igjen.
En løsning er å leie plass et sted midlertidig, men det er ikke sikkert at det skjer akkurat i månedsskiftet. Jeg har sett på priser og det er ikke så avskrekkende, men jeg må utsette arbeidet til jeg får litt bedre tid/penger.
En annen løsning jeg har tenkt på en stund er å la andre overta ansvaret for synonymordlisten, hvis det viser seg at noen brenner for oppgaven. Selv så har jeg mistet ganske mye av interessen av mange grunner, men jeg er allikevel ikke villig til å la synonymordlisten forsvinne helt av den grunn.
Så: Synonymordlisten blir tatt ned en kort periode fra uke 13, og om noen vil overta så send meg en forespørsel, ellers så vil synonymordlisten dukke opp en gang mellom april og oktober.
Hilsen Espen Talberg
[Espen Talberg]
En annen løsning jeg har tenkt på en stund er å la andre overta ansvaret for synonymordlisten, hvis det viser seg at noen brenner for oppgaven. Selv så har jeg mistet ganske mye av interessen av mange grunner, men jeg er allikevel ikke villig til å la synonymordlisten forsvinne helt av den grunn.
Hvor er koden til systemet? Fint hvis den kan sjekkes inn i et offentlig tilgjengelig versjonskontrollarkiv. Noen muligheter er å sette det opp på alioth, på en av skolelinux-serverne eller høre med Jacob om den kan settes opp på tyge.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen wrote:
Hvor er koden til systemet?
Nettstedet kjører fra en privat maskin. Selve kildekoden ligger til OpenThesaurus ligger på sourceforge, men endringene jeg har gjort ligger bare lokalt hos meg.
http://openthesaurus.sourceforge.net
Noen muligheter er å sette det opp på alioth, på en av skolelinux-serverne eller høre med Jacob om den kan settes opp på tyge.
Det hadde muligens vært den beste løsningen.
Espen Talberg
Espen Talberg wrote:
Jeg er i ferd med å bytte adresser denne måneden, og det vil ta litt tid før serveren er satt opp på nytt. Neste adresse blir midlertidig, så det er ikke sikkert at jeg vil ta meg bryet med å ordne nettilgang der.
Tjeneren blir tatt ned siste uke i mars, og det kan drøye så lenge som til oktober før den kommer opp igjen.
En løsning er å leie plass et sted midlertidig, men det er ikke sikkert at det skjer akkurat i månedsskiftet. Jeg har sett på priser og det er ikke så avskrekkende, men jeg må utsette arbeidet til jeg får litt bedre tid/penger.
En annen løsning jeg har tenkt på en stund er å la andre overta ansvaret for synonymordlisten, hvis det viser seg at noen brenner for oppgaven. Selv så har jeg mistet ganske mye av interessen av mange grunner, men jeg er allikevel ikke villig til å la synonymordlisten forsvinne helt av den grunn.
Så: Synonymordlisten blir tatt ned en kort periode fra uke 13, og om noen vil overta så send meg en forespørsel, ellers så vil synonymordlisten dukke opp en gang mellom april og oktober.
Jeg kan godt ta over :-) Jeg ser endringene har gått drastisk ned, så jeg forstår om det er en av grunnene, jeg har f.eks. lenge ikke tatt meg tid til å gjøre så mye (da jeg alt har gått igjennom det meste som er der i alle fall), men har planer om nye økter :-)
Det er altså en stor del av det som ligger der som jeg har lagt inn allikevel, og jeg får lov å bruke noe av arbeidstiden på det også.
Likevel kjenner jeg (ennå?) ikke så mye til det bakenforliggende systemet, så om du, Espen, hadde vært behjelpelig med å sette dette opp på en annen tjener, ville det vært fint.
Vi har på stavekontrollmøtene snakket litt luftig om å samle tjenestene på ett sted. Hvilket av alle stedene har vi mest kontroll over slik at det er enklest å gjøre endringer? Hva med svn på no.speling.org?
Domenet synonymer.merg.net bør forbli (om ikke annet så som en peker), om ikke Espen har råd til å betale avgiften bør vi enten ta kronerulling eller be om en sponsor. Kanskje Åpne kontorprogram på norsk er villig, det er vel uansett ikke snakk om mer enn noen hundrelapper i året, så det bør vel ikke være bøygen her :-)
Et alternativ vi bare snakket løst om var å ha en egen maskin der vi samler absolutt alt som har med stavekontroll å gjøre altså alle nettstedene vi nå har[1], en maskin vi selv har full kontroll over, det vil si root-tilgang og gjerne også fysisk tilgang. Vet ikke om det er mulighet til det. Ideen er noe uferdig, men siden dette kom opp nevner jeg det allikevel.
Hilsen Axel
1: http://synonymer.merg.net http://tyge.sslug.dk https://alioth.debian.org/scm/?group_id=30577 http://no.speling.org http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/M%C3%B8teplan
Det kan kanskje forenkle administrasjonen )og rekrutteringen) om alle disse blir tilgjengelige fra et og samme sted. (Symbolske lenker, pekere og annet kan og bør nok da brukes for å ikke miste kontakten med de nettstedene vi har).
Axel Bojer wrote:
Jeg kan godt ta over :-)
...
Det er altså en stor del av det som ligger der som jeg har lagt inn allikevel, og jeg får lov å bruke noe av arbeidstiden på det også.
Bra :-)
Likevel kjenner jeg (ennå?) ikke så mye til det bakenforliggende systemet, så om du, Espen, hadde vært behjelpelig med å sette dette opp på en annen tjener, ville det vært fint.
Ikke noe problem, har faktisk lyst til å gjøre det også sånn at jeg kan se for meg selv at tjenesten forblir oppe.
Domenet synonymer.merg.net bør forbli (om ikke annet så som en peker),
Jeg hadde planer om å lage en peker til den nye tjeneren uansett. Merg.net er så kort at det vil jeg beholde selv, men en peker fra synonymer.merg.net er ikke noe problem :-)
Espen Talberg
[Axel Bojer]
Vi har på stavekontrollmøtene snakket litt luftig om å samle tjenestene på ett sted. Hvilket av alle stedene har vi mest kontroll over slik at det er enklest å gjøre endringer? Hva med svn på no.speling.org?
URL:http://alioth.debian.org/projects/spell-norwegian/ tilbyr ganske mye, og jeg mistenker at vi klarer oss fint med det som tilbys der.
Et alternativ vi bare snakket løst om var å ha en egen maskin der vi samler absolutt alt som har med stavekontroll å gjøre altså alle nettstedene vi nå har[1], en maskin vi selv har full kontroll over, det vil si root-tilgang og gjerne også fysisk tilgang. Vet ikke om det er mulighet til det.
Personlig tror jeg stavekontrollprosjektet ikke er tjent med å bruke tid og krefter på en egen maskin og systemvedlikehold, med mindre det er noe vi ikke får gjort på f.eks. alioth. Har ikke sett tegn til at vi har behov som tilsier dette.
Vi rekker så vidt å gjøre det som skal gjøres med selve stavekontrollen, og vedlikehold av datamaskiner vil spise av den tiden som kunne vært brukt på innholdet i stavekontrollen.
alioth støtter så vidt jeg vet php og kan tilby SQL-database. Er det mer vi trenger til synonymsystemet?
Det kan kanskje forenkle administrasjonen )og rekrutteringen) om alle disse blir tilgjengelige fra et og samme sted. (Symbolske lenker, pekere og annet kan og bør nok da brukes for å ikke miste kontakten med de nettstedene vi har).
Mistenker at vi vil måtte bruke mer tid på administrasjon ved å forsøke å vedlikeholde egen maskin.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen wrote:
alioth støtter så vidt jeg vet php og kan tilby SQL-database. Er det mer vi trenger til synonymsystemet?
Requirements: A web server PHP4 with support for gettext MySQL
http://openthesaurus.cvs.sourceforge.net/openthesaurus/openthesaurus/README?...
Espen Talberg
[Espen Talberg]
Requirements: A web server PHP4 with support for gettext MySQL
Både http-tjener og mysql er tilgjengelig på alioth. PHP likeså, men aner ikke om det er versjon 4 med gettext-støtte.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen wrote:
[Axel Bojer]
Vi har på stavekontrollmøtene snakket litt luftig om å samle tjenestene på ett sted. Hvilket av alle stedene har vi mest kontroll over slik at det er enklest å gjøre endringer? Hva med svn på no.speling.org?
URL:http://alioth.debian.org/projects/spell-norwegian/ tilbyr ganske mye, og jeg mistenker at vi klarer oss fint med det som tilbys der.
(...)
alioth støtter så vidt jeg vet php og kan tilby SQL-database. Er det mer vi trenger til synonymsystemet?
Håper Espen kan svare på det :-)
Det kan kanskje forenkle administrasjonen )og rekrutteringen) om alle disse blir tilgjengelige fra et og samme sted. (Symbolske lenker, pekere og annet kan og bør nok da brukes for å ikke miste kontakten med de nettstedene vi har).
Mistenker at vi vil måtte bruke mer tid på administrasjon ved å forsøke å vedlikeholde egen maskin.
Godt mulig du har rett i dette :-)
Men hvilket sted er det mest naturlig å la synonymene ligge på? De andre ordlistene ligger jo hovedsaklig på no.speling.org, kanskje det ville vært mest naturlig? Men om det ikke støtter alt vi trenger, så går jo ikke det.
Hilsen Axel
[Axel Bojer]
Men hvilket sted er det mest naturlig å la synonymene ligge på? De andre ordlistene ligger jo hovedsaklig på no.speling.org, kanskje det ville vært mest naturlig? Men om det ikke støtter alt vi trenger, så går jo ikke det.
Merk at no.speling.org er en peker til spell-norwegian.alioth.debian.org, der websidene befinner seg. Kilden til disse websidene finnes på alioth. Selve speling.org-systemet derimot befinner seg på www.speling.org aka tyge.sslug.dk. Det ligger der. pga. at Jacob allerede hadde det operativt og vi kunne dermed komme igang uten å måtte sette opp spesielt mye infrastruktur.
Disse er vel de åpenbare alternativene. Versjonskontrollsystemet og websidene befinner seg på alioth. Epostmottak for korrektlesing av ord og selve korrekturlesingsystemet befinner seg på tyge.
Vi kan sette opp noe på skolelinux-tjenerne hvis ingen av de to andre alternativene fungerer, men det vil øke belastningen på et allerede overbelastet driftsteam, så jeg anbefaler å se på de to andre mulighetene først.
Vennlig hilsen,
[Axel Bojer]
Men hvilket sted er det mest naturlig å la synonymene ligge på? De andre ordlistene ligger jo hovedsaklig på no.speling.org, kanskje det ville vært mest naturlig? Men om det ikke støtter alt vi trenger, så går jo ikke det.
[Petter Reinholdtsen]
Merk at no.speling.org er en peker til spell-norwegian.alioth.debian.org, der websidene befinner seg. Kilden til disse websidene finnes på alioth. Selve speling.org-systemet
Ok, det visste jeg ikke :-)
derimot befinner seg på www.speling.org aka tyge.sslug.dk. Det ligger der. pga. at Jacob allerede hadde det operativt og vi kunne dermed komme igang uten å måtte sette opp spesielt mye infrastruktur.
Disse er vel de åpenbare alternativene. Versjonskontrollsystemet og websidene befinner seg på alioth. Epostmottak for korrektlesing av ord og selve korrekturlesingsystemet befinner seg på tyge.
Vi kan sette opp noe på skolelinux-tjenerne hvis ingen av de to andre alternativene fungerer, men det vil øke belastningen på et allerede overbelastet driftsteam, så jeg anbefaler å se på de to andre mulighetene først.
Høres fornuftig ut :-)
[Espen Talberg]
Requirements: A web server PHP4 with support for gettext MySQL
[Petter Reinholdtsen]
Både http-tjener og mysql er tilgjengelig på alioth. PHP likeså, men aner ikke om det er versjon 4 med gettext-støtte.
Hvordan finner vi ut det? Må vi kontakte noen?
Hilsen Axel
[Axel Bojer]
Hvordan finner vi ut det? Må vi kontakte noen?
Jeg anbefaler testing for å slippe å vente på noen andre. Sett opp og se om det fungerer. :)
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen wrote:
[Axel Bojer]
Hvordan finner vi ut det? Må vi kontakte noen?
Jeg anbefaler testing for å slippe å vente på noen andre. Sett opp og se om det fungerer. :)
Espen: Hvor stort arbeide anslår du dette til å være? Jeg kan gjerne bistå om du trenger det (og for å lære :-) Jeg må selvsagt sjekke om jeg har tilgangsrettigheter nok på alioth, jeg vet jeg er -guest, petter: vet du om det har noe å si?
Hilsen Axel
[Axel Bojer]
Espen: Hvor stort arbeide anslår du dette til å være? Jeg kan gjerne bistå om du trenger det (og for å lære :-) Jeg må selvsagt sjekke om jeg har tilgangsrettigheter nok på alioth, jeg vet jeg er -guest, petter: vet du om det har noe å si?
Alle utviklerne i et prosjekt har like mye tilgang. Prosjektadministratorene har litt mer tilgang (dvs jeg, deg, Håvard og Torstein). Tror det er relevant for å opprette mysql-database. Alt annet skulle ikke trenge spesiell tilgang.
Espen bør starte med å skaffe seg bruker, så kan han legges inn i prosjektet og sette igang. Merk at websidene ligger i CVS, så ikke kopier inn ting utenom CVS. :)
Vennlig hilsen,
Den 04.03.08 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com følgende:
[Axel Bojer]
Espen: Hvor stort arbeide anslår du dette til å være?
Det å teste skal ikke ta så lang tid. Det kan la seg gjøre å starte allerede nå :-)
Espen bør starte med å skaffe seg bruker, så kan han legges inn i prosjektet og sette igang.
espental-guest
Espen Talberg
Espen Talberg wrote:
Den 04.03.08 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com følgende:
[Axel Bojer]
Espen: Hvor stort arbeide anslår du dette til å være?
Det å teste skal ikke ta så lang tid. Det kan la seg gjøre å starte allerede nå :-)
Espen bør starte med å skaffe seg bruker, så kan han legges inn i prosjektet og sette igang.
espental-guest
Ok, jeg tror du må be om å bli med i norwegian-dicitonaries vha. denne siden: https://alioth.debian.org/project/request.php?group_id=30577
så må f.eks. jeg godkjenne det etterpå, så er vi i gang :-)
-Axel
Axel Bojer wrote:
Espen Talberg wrote:
Den 04.03.08 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com følgende:
[Axel Bojer]
Espen: Hvor stort arbeide anslår du dette til å være?
Det å teste skal ikke ta så lang tid. Det kan la seg gjøre å starte allerede nå :-)
Espen bør starte med å skaffe seg bruker, så kan han legges inn i prosjektet og sette igang.
espental-guest
Ok, jeg tror du må be om å bli med i norwegian-dicitonaries vha. denne siden: https://alioth.debian.org/project/request.php?group_id=30577
så må f.eks. jeg godkjenne det etterpå, så er vi i gang :-)
Hmnei,jeg klarte å melde deg inn uten søknad :-) https://alioth.debian.org/project/admin/index.php?group_id=30577&feedbac...
Du er nå administrator og bør ha rett til det meste :-)
Hilsen Axel
Takk, Axel :-)
Alioth kjører php4 og gettext, så da bør det fungere greit.
Når det gjelder å sette opp selve synonym-nettsiden så ble litt usikker på hvordan jeg skal gå frem så jeg ikke ødelegger den strukturen som er der. Alioth har en mappe hvor det meste er tilgjengelig via CVS, og sånn sett så blir jeg usikker på hvordan jeg kan beskytte de mappene som bla. står for db-konfigurasjonen.
Vi trenger en hovedmappe med to undermapper, hvor den ene blir beskyttet mot innsyn og den andre blir tilgjengelig via nettet.
Espen Talberg
Espen Talberg wrote:
Takk, Axel :-)
Alioth kjører php4 og gettext, så da bør det fungere greit.
Når det gjelder å sette opp selve synonym-nettsiden så ble litt usikker på hvordan jeg skal gå frem så jeg ikke ødelegger den strukturen som er der. Alioth har en mappe hvor det meste er tilgjengelig via CVS, og sånn sett så blir jeg usikker på hvordan jeg kan beskytte de mappene som bla. står for db-konfigurasjonen.
Vi trenger en hovedmappe med to undermapper, hvor den ene blir beskyttet mot innsyn og den andre blir tilgjengelig via nettet.
Jeg vet ikke om det kan skriptes / settes opp slik, men jeg fikk en ide om at kanskje ville det vært like greit om de ferdige synonymordlistene fra synonym-databasen automatisk meldes inn i cvs-en på rett sted (så byggskriptet bare tar dem rett inn som de er og slipper å bygge)?
Resten av synonym-oppsette vet jeg ikke om bør være i cvs eller ikke, men gjør det noen skade om det er det? Innsyn har vel bare de med cvs tilgang iallefall, eller? Den offentlig tilgjengelige kan vel lenkes til en bestemt del av cvs og ikke en annen kanskje? Nettsidene til speling.org er jo også i cvs uten at de dermed er offentlig tilgjengelige annet enn der vi vil.
Ellers går det sikkert fint å prøve å sette det opp uavhengig av cvs også. men fordelen med cvs er jo at vi får sikkerhetskopier og en sporbar endringshistorie (skulle forøvrig gjerne hatt svn isteden, men, men ... det er kanskje ingen planer om å bytte? Vet ikke engang hvem som er ansvarlige for det i så fall, er det noen andre eller er det oss?)
Noen tanker fra meg :-)
På et annet blad: Fant feilen ved bygginga: merg-net synonymene var overhodet ikke med, noe gikk galt med kommandoen make thesaurus-nb.txt-update
for cvs diff -u thesaurus-nb-mergnet.txt | less viser ingen forskjell. (Jeg har ikke meldt dem inn, men det burde jo virket hos meg, melder ikke inn før jeg får det helt til.)
Hilsen Axel
Espen Talberg wrote:
Den 04.03.08 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com følgende:
[Axel Bojer]
Espen: Hvor stort arbeide anslår du dette til å være?
Det å teste skal ikke ta så lang tid. Det kan la seg gjøre å starte allerede nå :-)
Hvordan går vi videre? Kontoen har du fått, om du trenger informasjon om cvs-en, så gi beskjed. Noe ligger her: http://alioth.debian.org/scm/?group_id=30577
Håper vi kan sette det hele opp igjen snart :-) En nyhetssak på synonymer.merg.net / de nye sidene om endringene og ny stavekontroll bør jo også inn :-)
Hilsen Axel
Axel Bojer wrote:
Espen Talberg wrote: Hvordan går vi videre?
Det stoppet litt opp. Jeg ble usikker på hvordan jeg skulle gå frem for å sette opp selve mappene jeg trenger. Det er noen forskjeller fra det å sette opp systemet på egen maskin, sammenlignet med det å bruke en ekstern maskin.
Etter å ha sovet på problemet så har jeg kommet frem til at url'en blir noe sånt som: http://spell-norwegian.alioth.debian.org/nb/synonymer eller lignende «nb» er vil inneholde filer og mapper som ikke blir publisert, f.eks. config.php, og dermed utilgjengelig fra utsiden. «synonymer» og alt under denne blir synlig fra nettet
Høres dette sånn passe greit ut? Andre navneforslag på mappene?
Kontoen har du fått, om du trenger informasjon om cvs-en, så gi beskjed.
Kontoen fungerer helt fint. CVS har jeg lite erfaring med, men det skal vel ikke være _så_ mye mer annerledes enn SVN. Får nok dreisen på dette også etterhvert :-)
Jeg planlegger å gjøre mesteparten av jobben i tiden frem til påskeslutt. Har det ikke skjedd noe til da, så kan det være et tegn på at jeg har støtt på problemer.
Espen Talberg
Espen Talberg wrote:
Axel Bojer wrote:
Espen Talberg wrote: Hvordan går vi videre?
Det stoppet litt opp. Jeg ble usikker på hvordan jeg skulle gå frem for å sette opp selve mappene jeg trenger. Det er noen forskjeller fra det å sette opp systemet på egen maskin, sammenlignet med det å bruke en ekstern maskin.
Etter å ha sovet på problemet så har jeg kommet frem til at url'en blir noe sånt som: http://spell-norwegian.alioth.debian.org/nb/synonymer eller lignende «nb» er vil inneholde filer og mapper som ikke blir publisert, f.eks. config.php, og dermed utilgjengelig fra utsiden. «synonymer» og alt under denne blir synlig fra nettet
Høres dette sånn passe greit ut? Andre navneforslag på mappene?
Høres helt greit ut for min del.
Kontoen har du fått, om du trenger informasjon om cvs-en, så gi beskjed.
Kontoen fungerer helt fint. CVS har jeg lite erfaring med, men det skal vel ikke være _så_ mye mer annerledes enn SVN. Får nok dreisen på dette også etterhvert :-)
Veldig likt, men en viktig forskjell: Du kan ikke flytte mapper, de må slettes fullstendig og nye opprettes. Tenk derfor to ganger før du lager mapper (og filer/filnavn).
Skulle gjerne sett vi fikk svn isteden. Noen som vet hvem som kunne blitt spurt om å endre til svn?
Jeg planlegger å gjøre mesteparten av jobben i tiden frem til påskeslutt. Har det ikke skjedd noe til da, så kan det være et tegn på at jeg har støtt på problemer.
Gi beskjed hvis du får problemer, store sjanser for at noen på denne lista kan hjelpe deg videre :-)
Hilsen Axel
[Espen Talberg]
Etter å ha sovet på problemet så har jeg kommet frem til at url'en blir noe sånt som: http://spell-norwegian.alioth.debian.org/nb/synonymer eller lignende «nb» er vil inneholde filer og mapper som ikke blir publisert, f.eks. config.php, og dermed utilgjengelig fra utsiden. «synonymer» og alt under denne blir synlig fra nettet
Er usikker på om det vil fungere. Alle katalogene som publiseres på web er tilgjengelig via cvs, og offentligheten via cvs-webgrensesnittet. Foreslår å heller la scriptene referere til filer på et område utenfor cvs.
[Axel Bojer]
Skulle gjerne sett vi fikk svn isteden. Noen som vet hvem som kunne blitt spurt om å endre til svn?
Hver og en i prosjektet har tilgangen som trengs for å konvertere vår CVS svn, og de med administratortilgang har privilegene som trengs for å slå av cvs. Mulig noen må be alioth-administratorene (via en alioth-request) om å få opprettet et svn-arkiv på svn.debian.org, dog. Det er dokumentert en eller annen plass hvordan det gjøres.
Vennlig hilsen,